Woonwarenhuis Nijhof schakelde Experius om de hele offline klantbeleving ook online te realiseren. Met het implementeren van Virtual Search van ElasticSuite kan Nijhof zelf de productvolgordes bepalen of specifieke regels instellen per productattribuut. Hierdoor is het inrichten van een categoriepagina extreem flexibel. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2022 reden om ‘Online shoppen alsof je in de winkel staat’ van Nijhof en Experius te nomineren in de categorie Customer Experience.
Uit workshops kwam naar voren dat de offline ervaring totaal niet overeenkwam met de online ervaring. Het doel was om ervoor te zorgen dat iedere klant zijn of haar weg moet kunnen vinden in de webshop, net zoals dit gebeurt in de fysieke winkel. In de vorige webshop werden veel losse eindjes gevonden in de customer journey en werd de klant telkens van het kastje naar de muur gestuurd. Nijhof merkte dat de consument met vragen bleef zitten tijdens het online winkelen. De eerste stap in de oplossing was het in kaart brengen van de persona’s op basis van het buyer persona canvas en dit door vertalen naar user stories.
Om de ervaring van de offline shop en online shop gelijk te trekken zijn de belangrijkste touch points aangepast: blogartikelen met tips, interieuradvies en Virtual Search. Virtual Search is een innovatie die Experius voor Nijhof in het platform heeft geïntegreerd. Hierdoor zijn de productcategorieën naar eigen wens aan te passen wat met Magento zelf niet kan. Dit is gerealiseerd door gebruik te maken van ElasticSuite. Daarbij kunnen er diverse regels worden ingesteld op basis van product attributen. In de webshop zijn de klantenservices veel meer gepusht en uitgelicht. Zo is de klantenservice direct via de homepagina te bereiken en staat er in de footer direct veel overzichtelijk informatie waar klanten veel naar vragen.