WoningNet heeft de digitale zoektocht naar een huurwoning verbeterd met de introductie van de mobiele app DĀK. De eerste versie van de app is in zes maanden ontwikkeld door WoningNet en Team Resilience op het moderne low-code applicatieplatform OutSystems. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2022 reden om ‘DĀK’ van WoningNet, Team Resilience en OutSystems te nomineren in de categorie Customer Experience.
Als woningzoekende kun je inloggen met je bestaande WoningNet-account. In een paar simpele stappen neemt DĀK de wensen van de woningzoekende op en biedt daarna een duidelijk overzicht van alle beschikbare woningen waarop gereageerd mag worden. In de app worden woningzoekenden realtime op de hoogte gehouden over de voortgang van het hele proces: van de allereerste aanvraag, hun (voorlopige) positie op de wachtlijst tot de uiteindelijke aanbieding. Niet alleen voor de gebruikers is de app DĀK zeer welkom, maar ook voor medewerkers op het klantcontactcentrum. De app leidt tot ander gedrag bij woningzoekenden. Het informeert beter dan de traditionele website waardoor het aantal telefoontjes naar het callcenter afneemt. Verder worden op basis van feedback van klanten en medewerkers continu verbeteringen doorgevoerd.
WoningNet maakt optimaal gebruik van nieuwe technologie om de digitale dienstverlening aan woningcorporaties én woningzoekenden te verbeteren. DĀK is daar ook een goed voorbeeld van. Omdat er zoveel vraag is en het aanbod beperkt zijn er veel spelregels om het verdeelproces eerlijk te maken. Dit alles maakt het voor de woningzoekenden niet makkelijker, terwijl zij juist diegenen zijn die centraal moeten staan in het proces. Dat is exact wat er gebeurt met DĀK. Door te blijven innoveren maakt Woningnet complexe regelgeving eenvoudiger uitvoerbaar zodat woningzoekenden sneller een passend huis krijgen. De organisatie vertaalt data naar inzicht en voorspellingen, zodat processen rondom het matchen van woningen en woningzoekenden continu worden verbeterd.