Wie handel wil drijven met het Verenigd Koninkrijk, kan niet om it- en logistiek dienstverlener Portbase uit Rotterdam heen. Zonder digitaal voorgemeld douanedocument in het zogeheten Port Community System gaat een zending het land niet in of uit. Portbase startte ruim twee jaar geleden met de voorbereidingen op de Brexit. Zo maakte het zijn haveninformatiesysteem ‘Brexit-ready’. Voor de redactie van Computable reden om het project ‘Get Ready for Brexit’ binnen de Computable Awards 2021 te nomineren in de categorie Partnerproject.
Portbase, een joint venture van Havenbedrijf Rotterdam en Havenbedrijf Amsterdam, verbindt alle partijen in de logistieke ketens van Nederlandse havens via het zogeheten Port Community System. Hierin worden gegevens tussen bedrijven gedeeld en vindt informatie-uitwisseling met overheden plaats. Portbase moest Brexit-ready worden en dus zijn haveninformatiesysteem aanpassen, onder meer in de melding van de import- en exportdocumentatie. Normaliter volstond bijvoorbeeld een containernummer, maar nu kwamen er trailers met andere identificatiekenmerken bij. Ook het doorvoeren van veranderingen voor softwareleveranciers was nodig, zodat na de Brexit hun klanten via de software in staat zijn te koppelen met het Portbase-systeem. Verder moesten de terminals via edi (electronic data interchange) of webservices kunnen koppelen aan het Portbase Community System.
In de periode oktober 2018 – maart 2019 waren de eerste aanpassingen klaar, maar omdat de Brexit werd uitgesteld, lag er ruimte voor logistieke verbeteringen, zoals het kunnen indienen van opvolgende douaneaangiftes en het geschikt maken van aangiftes van een veterinaire lading voor trailers. Circa 25 procent van de bestaande digitale dienstverlening (inclusief het systeem) heeft moeten aanpassen voor de Brexit. Het systeem was immers ingericht op containers. Met de Brexit komen er ook trailers in beeld. Uiteindelijk vormt de basis van de Nederlandse Brexit-oplossing het via Portbase digitaal voormelden van de douanedocumenten bij de terminals. Alle ferry- en shortsea-terminals stellen dit verplicht. Daarna worden de data vanuit het Portbase-systeem naar de terminal (ferrymaatschappij) verzonden en kan het transport zijn weg richting of vanuit Engeland vervolgen. Portbase kan op basis van al deze informatie ook de douanemanifesten opstellen (hergebruik van data) en er is met deze oplossing een centrale digitale werkwijze in alle Nederlandse havens voor alle vervoerders, verladers en hun tussenpersonen.