In samenwerking met Assist Zorg en zeven thuiszorgbedrijven gelieerd aan Assist Zorg, heeft Qics een moderne cloudapplicatie inclusief bijbehorende mobiele app gemaakt: Assist Planner. Er was behoefte aan een systeem dat een oplossing kon bieden om de vaak complexe communicatiestromen die een zorgorganisatie kent, te vereenvoudigen. Om tot een toekomstbestendige oplossing te komen, heeft Qics de applicatie van scratch opgebouwd op het Azure-platform van Microsoft, gebruikmakend van de nieuwste technologieën. Voor de algemene jury van de Computable Awards 2021 reden om het project ‘Assist Planner‘ te nomineren in de categorie Digitale Transformatie.
De nieuwe applicatie vereenvoudigt de vaak logge, administratieve processen van zorgorganisaties en vergemakkelijkt daardoor de communicatie tussen medewerkers, gemeentes en klanten en de zorgaanbieder. Deze oplossing zorgt ervoor dat er een grote stap is gemaakt in het automatiseren van het berichtverkeer met de gemeenten. Ook de hele communicatie met de medewerkers over beschikbaarheid, planning en verstoringen in de planning verloopt nu automatisch, waar dat voorheen nog per post, handmatig opgestelde e-mails of telefoon verliep. Hierdoor zijn er nu veel minder handelingen nodig in het hele proces en is de foutkans beduidend kleiner.
Het realiseren van deze communicatiestromen met alle stakeholders heeft centraal gestaan bij het bouwen. Zo is direct een strakke gegevensuitwisseling met systemen van gemeenten geïmplementeerd (via het Vecozo-netwerk), wat managers veel werk uit handen neemt. Voorheen was het zo dat zodra de gemeente een toewijzing verstuurde, de zorgaanbieder deze automatisch ontving. Vervolgens moest de manager zelf bij de gemeente aangeven wanneer de zorg was gestart, zodat de gemeente hiervan op de hoogte was en er daarna gefactureerd kon worden. Nu wordt er automatisch een elektronisch bericht naar de betrokken partijen gestuurd en verloopt de facturatie bijgevolg automatisch. Het nieuwe proces heeft gezorgd voor een grote tevredenheid bij alle stakeholders. Bovendien is het platform 24/7 bereikbaar voor alle stakeholders en voorziet het in overzichtelijke rapportages in Power BI.