De Flowerboxx moet de bloemist weer concurrerend maken. Met de geïntegreerde digitale omgeving versterkt het de concurrentiekracht van de lokale ondernemer die zich als vanouds onderscheidt op vakmanschap en klantvriendelijkheid. De jury van de Computable Awards 2021 in de categorie MKB-project nomineert het project ‘Flowerboxx’, een samenwerking tussen Naturals en Grexx.
Grote partijen die bloemen leveren aan klanten aan huis hebben een grote impact op de marge. Hierdoor is het voor de kleine ondernemer niet meer haalbaar om zich op de e-commerce te storten. Flowerboxx stapt in dit gat. De hele keten van inkoop van de kweker tot aan bezorging via een bezorgdienst wordt volledig digitaal aangeboden. Alle tussenliggende stappen zoals budgettering, coaching en marketing zijn inbegrepen in dit concept. Een geheel geautomatiseerde keten maken is niet simpel, omdat er ook ingegrepen moet worden in de kernsystemen van leveranciers en uitvoerders.
Veel van deze complexiteit is overwonnen met de inzet van het gebruikte low-code platform van Grexx. Daarnaast is gebruik gemaakt van een multidisciplinair team, met inzet van bedrijfskundigen, technisch specialisten, ux-specialisten en data science-consultants. Naast de technische complexiteit is er veel aandacht gegeven aan gebruikersacceptatie. De gebruikersgroep brengt bijzondere uitdagingen met zich mee. De ervaring met digitalisering in de gebruikersgroep is laag en de bereidheid om te veranderen veelal gering. De daarmee samenhangende uitdagingen zijn aangepakt door een nauwe betrokkenheid van een kleine groep gebruikers, in samenhang met een agile ontwikkelmethode.
Juryoordeel
De jury van de Computable Awards 2021 in de categorie MKB-project was bijzonder onder de indruk van de compleetheid van de oplossing. De oplossing is gebouwd op een devops-wijze en is uitermate geschikt om dagelijks veranderingen aan te brengen in de digitale oplossing. Dit leidt ertoe dat er snel en effectief kan worden ingegrepen als blijkt dat er een verbetering of aanvulling noodzakelijk is. De charme zit ook in het feit dat het bereikbaar wordt voor de kleine ondernemer die in de veranderende tijd van digitalisering en op afstand kopen een plaats moet hebben. Het concept hoeft niet stil te staan bij bloemen. In principe kan het concept ook gebruikt worden voor andere producten.
Vaak ontbreekt het bloemisten aan digitale kennis en organisatiekunde om samen op te trekken tegen de opkomende digitalisering van de retail. Flowerboxx speelt in op deze lacune die er is tussen traditionele winkels en de digitale winkel. Als jury zijn we hier erg over te spreken, over zowel het initiatief als de uitvoering. Wij als jury waren unaniem van mening dat Floweboxx een plaats verdient op de genomineerdenlijst bij de Computable Awards 2021 in de categorie MKB-project.