iBanFirst heeft zijn Payment Tracker in Europa op de markt gebracht, een track & trace-oplossing voor internationale betalingen. Met deze nieuwe tool kunnen ondernemers de status van hun betalingen in de verschillende stadia van het betalingsproces realtime en op de voet volgen. Hiermee kunnen Nederlandse mkb’ers kosten besparen, waardoor zij tijdens de crisis flexibeler kunnen opereren. Ook draagt de Payment Tracker bij aan meer vertrouwen en een grotere transparantie in het internationale betalingsverkeer. Voor de algemene jury van de Computable Awards 2021 reden om iBanFirst Payment Tracker te nomineren in de categorie Services.
Met behulp van de Payment Tracker kunnen Nederlandse mkb-bedrijven de status van betalingen volgen op dezelfde manier als bij de track & trace-optie bij de verzending en levering van pakketjes. Zodra de betalende partij de transactie heeft geaccordeerd, kan hij de tracker delen met de ontvangende partij. Elke stap in het betaalproces wordt vervolgens weergegeven, zodat de ontvangende partij een realtime bevestiging heeft dat de betaling is verzonden. Hierdoor kan deze ervoor kiezen om de producten of diensten vrij te geven op het moment van betalen in plaats van het moment van het ontvangen van de betaling. Dit stelt ondernemers in staat om onnodig tijdverlies te voorkomen. Hierdoor kunnen zij met de Payment Tracker niet alleen aanzienlijk op tijd besparen, maar hoeven ook minder werkkapitaal te lenen. Doordat hun cash-to-cash cyclus verbetert, zijn zij financieel weerbaarder en toekomstbestendig in tijden van crisis.
Naast aanzienlijke kostenvoordelen zorgt de Payment Tracker ook voor meer vertrouwen en draagt het bij aan meer transparantie in het internationale betalingsverkeer. Doordat zowel zender als ontvanger de status van transacties op elk gewenst moment kan raadplegen, krijgen zij beide meer grip op het betalingsverkeer en kunnen zij tijdig ingrijpen als dat nodig is. Zo krijgen mkb’ers inzicht in het betaalgedrag van afnemers en kunnen zij bij vertragingen direct contact opnemen met de desbetreffende bank. Hierdoor kunnen verstoringen in het betaalproces sneller worden opgelost, wat de cashflow ten goede komt. Klanten kunnen de bank die de controle doet, sneller helpen aan de juiste gegevens in het due diligence-proces. Als een ondernemer in China bijvoorbeeld ziet dat zijn betaling aan een Nederlands bedrijf blijft steken bij een intermediaire bank in Qatar, kan hij meteen contact opnemen met die bank. Als blijkt dat er ondersteunende documentatie ontbreekt, kan de ondernemer deze alsnog aan de bank verstrekken zodat de betaling onmiddellijk doorgang kan vinden.