Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn weer meer bedrijven zich gaan beseffen dat internet een kanaal is waar ze niet omheen kunnen. In deze golf zijn het de minder online georiënteerde bedrijven en b2b-concerns die de omslag maken. Bij Sligro is daar geen sprake van, want het heeft in deze periode versie 4.0 van zijn digitale infrastructuur in gebruik genomen. De grootste vernieuwingen speelden zich sinds medio 2019 achter de schermen af. Digitaal strategisch partner Osudio heeft samen met en diens partners Amplexor en Sentia een stack opgeleverd die is gebaseerd op SAP Commerce Cloud, Adobe AEM en AWS. Voor de algemene jury van de Computable Awards 2021 reden om Osudio te nomineren in de categorie Digital & E-commerce.
Osudio heeft een platform opgeleverd dat alle digitale touchpoints makkelijk kan ontsluiten. Sligro heeft het fundament gelegd voor alle wensen die een horecagroothandel van de toekomst zou kunnen hebben, ook zaken als apps en voice. Binnen het project zit een veelzijdigheid aan de gebruiksscenario’s. Sligro wordt bijvoorbeeld voor Heineken het bestelloket voor de gehele Nederlandse horeca en doet ook de logistiek en facturering, maar dezelfde site bedient ook de horecabaas die herhaalorders plaatst en ook de chef die inspiratie zoekt voor nieuwe recepten en direct de inkopen wil doen. De meer ambulante koper zal liever met een mobiele app werken. Dat wordt technisch mogelijk in de nieuwe opstelling.
Op termijn wil de Sligro Food Group zijn platform ook kunnen inzetten om externe partijen hun diensten er te laten aanbieden. Binnen dit marktplaatsmodel zouden bijvoorbeeld energieleveranciers, uitzendbureaus voor horeca of bezorgdiensten er hun diensten aan Sligro’s klanten kunnen aanbieden. Het bedrijf realiseerde in de eerste negen maanden van 2020 een omzet van 1,5 miljard euro. Nagenoeg alle bezorgomzet wordt online besteld. Omgerekend betekent dat dat 70 procent van het groepsvolume van digitale kanalen komt, ruim een miljard euro. Sligro Food Group is in termen van e-commerceomzet een van de grootste webwinkels aan het worden. Die ontwikkeling verliep vrij onzichtbaar, omdat het zich in het b2b-domein afspeelt.