RAGE is een onderzoeks- en innovatieproject van het Europese Horizon2020-programma en staat voor Realising an Applied Gaming Ecosystem. Het project, dat in 2019 werd afgerond, biedt een systeem van herbruikbare softwarecomponenten voor serious games. Het doel daarvan is gameontwikkelaars en gamestudio’s toegang te geven tot geavanceerde technologieën die zij gemakkelijk kunnen integreren in hun gameprojecten. Daarmee kunnen zij betere games maken, in kortere tijd en tegen lagere kosten. Het project ‘RAGE (Realising an Applied Gaming Ecosystem)’ van Europese Commissie, Unity en Open Universiteit is genomineerd voor de Computable Awards 2020 in de categorie Digitale Transformatie.
De huidige circa vijftig game softwarecomponenten bieden intelligente didactische functionaliteiten onder meer op het gebied van learning analytics, sensoring, emotieherkenning, affective computing, sentiment analyse, essay grading, dialoogsystemen, niveau-adaptatie, assessment, profiling, social gamification en vele andere topics. Met de game-industrie als doelgroep ondersteunt RAGE de digitale transformatie op het overstijgende niveau van een gehele sector en haar klantgroepen. RAGE werd in 2019 met lof afgerond, waarna de RAGE Foundation werd opgericht voor voortzetting en verdere uitbouw van het initiatief. Het platform biedt componenten, tools, en ondersteunende materialen.
De complexiteit van RAGE zit hem in de technische uitdagingen en de samenstelling en organisatie van een groot internationaal consortium. De technische uitdagingen hebben te maken met de diversiteit van programmeertalen, game engines en run-time platforms die door gameontwikkelaars worden gebruikt. De omgevingen zijn volstrekt incompatibel en er zijn geen overkoepelende standaarden. Om het model van component-gebaseerde games te valideren is een uitgebreid consortium nodig, waarin de hele waardeketen is vertegenwoordigd. RAGE heeft de uiteenlopende disciplines samengebracht in een omvangrijk internationaal consortium bestaande uit negentien partners uit tien landen, en een ondersteunend circuit van tientallen scholen, game-brancheorganisaties, game incubators en game hubs, waaronder de Open Universiteit.