Hoe communiceer je effectief en efficiënt met de negentienduizend eigenaren van je bedrijf? Die vraag stelde FrieslandCampina zich een aantal jaar geleden bij de herijking van de communicatiestrategie. Het heeft onder andere geleid tot een drastische vernieuwing van het online platform Melkweb en de introductie van twee nieuwe apps. Het project ‘Vernieuwing Melkweb’ van FrieslandCampina, Mirabeau en de melkveehouders is genomineerd voor de Computable Awards 2019 in de categorie Digitale Transformatie van het Jaar.
FrieslandCampina heeft samen met Mirabeau in het project ‘Vernieuwing Melkweb’ eerst goed geluisterd naar hun leden-melkveehouders, om precies te leren welke digitale kanalen er gebruikt werden. FrieslandCampina en Mirabeau hebben samen een digitale strategie opgesteld: Digitaal Dichtbij, met daarbij vier doelstellingen: de communicatie moet gebruiksvriendelijk, servicegericht, relevant en betrokken zijn. Door de behoeftes van de melkveehouder en de doelen van FrieslandCampina in kaart te brengen via customer journeys en te kijken waar nog hiaten zaten, was Mirabeau in staat om een passende kanalenmix te ontwerpen die de melkveehouder voorziet van de juiste informatie in de juiste context. Een omni-channelaanpak bleek de sleutel in het optimaliseren van de communicatie tussen de melkveehouders en FrieslandCampina.
In aanvulling op Melkweb zijn de melkapp en de weideapp geïntroduceerd. De melkapp toont informatie over melkleveranties en melkkwaliteit die de melkveehouder ‘on the go’ nodig heeft. De weideapp is een registratietool voor melkveehouders die hun koeien weiden. De twee apps zijn al in gebruik genomen, vooruitlopend op de relaunch van Melkweb. De weideapp wordt goed beoordeeld, wat niet zo gek is, omdat het een simpele registratietool is die precies doet wat de gebruiker ervan verwacht. De melkapp zorgt ervoor dat de meeste melkkwaliteitsinformatie altijd direct bij de hand is.