De afdeling Document & Content Services van ING is verantwoordelijk voor de verwerking van alle proces- en transactiecommunicatie voor de acht miljoen klanten. Bij ING werken zeshonderd Customer Journey Experts (CJE’s) in kleine, multidisciplinaire, zelforganiserende teams (squads) die end to end verantwoordelijk zijn om onder andere de klantreis zo optimaal mogelijk in te richten. Hiervoor was het noodzakelijk om een interne omgeving te creëren waarbinnen de CJE’s efficiënter en effectiever met elkaar konden samenwerken op het gebied van klantcommunicatie binnen de verschillende klantreizen. Het project ‘CoCoS’ van ING, Appronto en Mendix is genomineerd voor de Computable Awards 2019 in de categorie Digitale Transformatie van het Jaar.
Om dit voor elkaar te krijgen heeft de afdeling Document & Content Services in samenwerking met externe partij Appronto een self service-portal ontwikkeld waarbinnen de teams gemakkelijk zelf diverse documentatie- en communicatiemiddelen kunnen opstellen, wijzigingen hierop eenvoudig kunnen doorvoeren, templates kunnen samenvoegen en deze afstemmen met directe collega’s voordat het gebruikt kan worden in de communicatie met de klant. Deze portal biedt flexibiliteit en transparantie gedurende de hele documentlevenscyclus. Een mooie stap voor zowel interne gebruikers als klanten van ING.
De Appronto-workflow 4 Mendix-module helpt erbij dat alle taken duidelijk kunnen worden bekeken, gedistribueerd en afgehandeld. Een slimme zoekmachine is geïntegreerd om ervoor te zorgen dat alle bestaande communicatie gemakkelijk kan worden gevonden. Om de continue verbetering van de portal te waarborgen, wordt het Stay Fit-programma actief gebruikt door de ontwikkelaars bij ING. De broncode wordt periodiek herzien en aan de hand van Mendix-standaarden en richtlijnen gecontroleerd. Het Stay Fit-programma wordt gebruikt om de applicatie en code op hoog niveau te houden.