BrainCreators heeft in samenwerking met het Amerikaanse contentbureau Runway Manhattan, een artificial intelligence (ai)-platform voor de mode-industrie. FashionBrain, zoals het platform heet, is speciaal ontwikkeld voor professionals en helpt bij het identificeren en analyseren van foto’s op het gebied van mode en entertainment. De datavoorbereiding, modeltraining en re-training worden uitgevoerd volgens de lean ai-methode op het door BrainCreators ontwikkelde platform Brainmatter. Het project ‘Platform Brainmatter (FashionBrain)’ van BrainCreators, in samenwerking met Runway Manhattan, is genomineerd voor de Computable Awards 2019 in de categorie Digitale Innovatie van het Jaar.
FashionBrain bestaat uit een combinatie van deep learning modellen (neurale netwerken) en wijst automatisch tags toe aan foto’s. Hierdoor kunnen professionals razendsnel eigenschappen van foto’s filteren op basis van bijvoorbeeld kleur van de kleding, haarkleur, sieraden en het type kledingstuk et cetera. Om specifieke details op een afbeelding te herkennen worden de ai-modellen getraind met behulp van de datasets van Runway Manhattan. De database van Runway Manhattan bevat meer dan een half miljoen foto’s, waar BrainCreators meer dan dertigduizend keywords aan heeft gekoppeld. Eén van de grootste uitdagingen binnen de fashion-industrie is het beheren en analyseren van de grote hoeveelheid foto’s die iedere dag binnenkomen. Doordat deze metadata zijn gekoppeld aan het BrainMatter-platform kunnen modemerken, uitgevers, bloggers en retailers, sneller en efficiënter foto’s analyseren en publiceren.
Het analyseren van foto’s is vaak tijdrovend en subjectief. Beeldmateriaal bevat echter een schat aan informatie, waar organisaties een enorme meerwaarde uit kunnen halen. Dankzij de deep learning modellen, waar FashionBrain gebruik van maakt, kunnen computers foto’s beter classificeren dan mensen. Hierdoor kunnen professionals die actief zijn in de mode-industrie sneller en efficiënter werken.