Wat gebeurt er met iemands Instagram als hij of zij overlijdt? Tegenwoordig laat iemand na de dood een wirwar van abonnementen en inschrijvingen achter. Het opzeggen en wijzigen hiervan is voor nabestaanden een enorme klus. Een centraal meldpunt was er namelijk nog niet en is Closure in het leven geroepen. De jury van de Computable Awards 2019 nomineert daarom Closure in de categorie Nederlandse Startup van het Jaar.
De service die Closure levert is gericht op het ontlasten van nabestaanden. Zodra een nabestaande zich aanmeldt, kan hij of zij aangeven welke abonnementen van de overledene moeten worden opgezegd of gewijzigd. Dit kan per direct, of na een bepaalde termijn, bijvoorbeeld wanneer een auto eerst verkocht moet worden voordat de verzekering wordt stopgezet.
Iemand heeft gemiddeld ongeveer dertig abonementen. Denk aan verzekeringen, je Facebookprofiel, een OV-kaart, of een ANWB-abonnement. Vervolgens worden enkele gegevens van de nabestaanden gevraagd, afhankelijk van de gekozen abonnementen. Voor een tijdschrift als de Libelle is bijvoorbeeld vaak alleen een adres en de overlijdensakte voldoende, maar banken of verzekeraars zoals de ING vragen onder andere ook om een identiteitsbewijs. Iedere klant krijgt een dashboard met een eigen account, waar alle communicatie centraal verloopt. Als je bijvoorbeeld een abonnement wilt overzetten op een nieuwe naam, kun je hier meteen het nieuwe contract tekenen. Je hoeft dus nooit meer bij de helpdesk aan de lijn te hangen.
Juryoordeel
De jury van de Computable Awards 2019 in de categorie Nederlandse Startup van het Jaar is zeer te spreken over de maatschappelijk relevantie van deze start-up. Gegeven de persoonlijke ervaring van de founder en het initiatief dat zij hiermee neemt, verdient Closure een plek in de top tien. De benadering die gekozen wordt, namelijk zakelijk, creëert de mogelijkheid voor een interessante business case voor organisaties en een prettige manier van afwikkelen van de administratie door de nabestaanden. De implementatie en reikwijdte van de oplossing zijn wel een punt van discussie.
De jury ziet een duidelijk groeipad en mogelijkheden voor verdere ontwikkeling en innovatie. Momenteel voldoet de oplossing nog niet geheel aan de propositie. De insteek is om nabestaanden te ontlasten in het afmelden bij abonnementen, polissen et cetera. Echter is het niet inzichtelijk of je hiermee het de afhandeling in zijn geheel is afdekt of dat er nog meerdere handelingen nodig zijn aan de kant van de nabestaande. Immers, effectiviteit is afhankelijk van de partijen die zich aansluiten. Hier zullen zowel op technologie- als op ecosysteemniveau naar gekeken moeten worden. De jury ziet dit als een mooi en zinvol initiatief die het graag verder ziet ontwikkelen. Het is duidelijk dat hier nog wel een paar stappen in gezet moeten worden om daarmee de propositie te vervullen.