Atos en zijn partner Google Cloud hebben een overeenkomst gesloten met T-Mobile Nederland voor de ontwikkeling van een nieuwe schaalbare, veeltalige chatbot die via verschillende kanalen communiceert en gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie. De introductie van deze chatbot is onderdeel van het digitale transformatieplan van het telecombedrijf. Voor de algemene jury van de Computable Awards 2019 reden om Atos te nomineren in de categorie Service-integrator van het Jaar.
De chatbot van Atos op basis van de technologie van Google Cloud wordt ingezet om analyses van klantdata en -contacten te stroomlijnen om kosten te verlagen en de klanttevredenheid te vergroten. Atos heeft nauw samengewerkt met T-Mobile Nederland om de nieuwe chatbot te ontwikkelen en een op maat gesneden oplossing te bieden die voldoet aan al haar specifieke vereisten. De chatbot wordt verbonden met de website en social media-kanalen van T-Mobile Nederland en aan de klanten- en productendatabase.
De overeenkomst is gebaseerd op een succesvol proof of concept van een chatbot dat in november 2018 tot stand kwam en een hoog niveau van ‘user intent recognition’ opleverde. Het contract voorziet in de bouw en de doorontwikkeling met behulp van artificial intelligence van een chatbot, bijvoorbeeld door de inzet van het Contact Center AI van Google Cloud. Het doel is een moderne, meer gepersonaliseerde en intuïtieve klantbeleving te realiseren die snel inzichten biedt in klantgegevens.
Een andere inzending waarmee Atos hoge ogen gooit, is de aankondiging van een nieuwe softwaresuite voor kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, ai) aan. Deze Atos Codex AI Suite ondersteunt bedrijven en onderzoeksinstituten bij de ontwikkeling, vermarketing en beheer van oplossingen op het gebied van kunstmatige intelligentie. Het bedrijf biedt er een zelfontwikkelde ‘edge computing box’ bij aan.