De van oorsprong Franse betaaldienstverlener Ingenico Group heeft een chatbot geïntroduceerd die klanten in gewone mensentaal te woord staat. De chatbot maakt gebruik van natural language processing (nlp) van IBM Watson. Daardoor moet bijvoorbeeld in een verkoopgesprek tussen consument en chatbot een normaal menselijk gesprek ontstaan. De chatbot spreekt ook Nederlands. Voor de algemene jury van de Computable Awards 2019 reden om Ingenico Group te nomineren in de categorie Leverancier van het Jaar voor het MKB.
De chatbot van Ingenico, dat ook gevestigd is in Nederland en België, begrijpt specifieke nuances in taal en taalgebruik en kan goed omgaan met natuurlijke variaties in de communicatie tussen individuen. Daardoor kan de chatbot snel en adequaat reageren op de specifieke wensen van de gebruikers, in een groot aantal talen. Het nieuwe ai-component van IBM Watson zorgt ervoor dat klanten in minder stappen hun bestelling kunnen afronden. Dat moet leveranciers helpen om de conversie te verhogen, bijvoorbeeld doordat gebruikers aan de bot vertellen wat ze willen kopen en direct de betaling en aflevering regelen.
De chatbot is ontwikkeld voor gebruik in de detailhandel, horeca, reis- en vrijetijdsbranche. Door de bot kunnen bedrijven die deze inzetten ook buiten kantooruren het gesprek aangaan met geïnteresseerden. Bovendien biedt de chatbot de mogelijkheid om waardevolle informatie te vergaren over de wensen en behoeften van consumenten. Daardoor kunnen bedrijven hun aanbod beter afstemmen op de veranderende behoeftes van klanten. De chatbot is ontwikkeld in samenwerking met ontwikkelaars van JoinedApp. De chatbot maakt gebruik van Ingenico’s betaal-api.