Treinen zijn rijdende computers geworden. Zij leveren en ontvangen veel telemetrische data waarmee allerlei relevante services voor reizigers, conducteurs en machinisten, operationele diensten, kunnen worden gerealiseerd. Om de hoeveelheid data en belanghebbende afnemers van actuele informatie te voorzien heeft NS generieke On Board Information Services (OBIS) ontwikkeld. De jury van de Computable Awards 2019 in de categorie ICT-project van het Jaar in het Grootbedrijf nomineert daarom het project ‘Internet of Trains’.
De NS is een van de weinige bedrijven in Nederland die dagelijks de druk van kwaliteit leveren (rijden de treinen op tijd, heb ik voldoende schone treinen op een traject, heb ik beschikbaar personeel om de trein te laten rijden) ervaart en om moet gaan met onverwachte situaties (technische storingen, ongevallen, plotselinge ziekte van personeel). De overheid, politiek maar vooral ook de dagelijkse stroom reizigers laten hun mening cq. klachten horen. Communicatie naar reizigers is van groot belang, je moet dan wel als NS weten waar de treinen en wat de status is.
Op elk treinstel, ongeveer achthonderd in tien verschillende types, is een OBIS worden geplaatst. Via allerlei hardware, internet of things, wordt met OBIS gecommuniceerd. Het geheel wordt een ‘virtuele trein’ genoemd. Gedurende vier jaar zijn er intern proeven gedaan met de virtuele/fysieke treinen combinaties. Het projectteam heeft door intensief werken en goede resultaten binnen NS voor elkaar gekregen dat OBIS formeel tot beleid is benoemd om op alle (nieuwe) treinen te implementeren. Er rijden reeds treinen met OBIS en het plan is om eind 2019 alle treinen met OBIS te hebben uitgerust.
Juryoordeel
Bewonderingswaardig, getuige van visie en ondernemerschap, heeft het projectteam volgens de jury van de Computable Awards 2019 in de categorie ICT-project van het Jaar in het Grootbedrijf met treinleveranciers onderhandeld en samengewerkt om nieuwe treinen van OBIS te voorzien. Een treinbouwer kan alleen maar aan NS leveren als de trein met OBIS is uitgerust. Wereldwijd is dit ongeëvenaard. De ‘virtuele trein’-oplossing is een uniek staaltje vindingrijkheid zijn en van doorzettingsvermogen. Het laat duidelijk zien dat een goede samenwerking tussen klant en leverancier een sleutel tot succes is. Voor beiden is dit een win-winsituatie. Gezien het grote maatschappelijk belang is ‘Internet of Trains’ een terechte nominatie.