In de jacht op schaarse it’ers zit het slechte imago van de bancaire sector ABN Amro in de weg. De mobiele ar-escape room The Lockdown moet de bank als aantrekkelijke werkgever neerzetten. Code d'Azur ontwikkelde de oplossing, die maar liefst zeshonderd nieuwe it’ers voor de bank moet opleveren. Voor de algemene jury van de Computable Awards 2019 reden om Code d'Azur te nomineren in de categorie Digital- & E-commerceleverancier van het Jaar.
Hoe trek je zeshonderd man aan? Dat was de startvraag van de opgave waar The Lockdown uit is voortgekomen: een mobiele escape room, die met de inzet van augmented reality overal waar je wilt is te spelen. De speler heeft de hoofdrol in het voorkomen van een financiële catastrofe. Het is het jaar 2028, de geldende cryptowallet van dat moment is gehackt en hij moet de cybercrimineel die erachter zit opsporen en ontmantelen. Spelers krijgen te maken met uitdagingen op het gebied van blockchain, artificial intelligence en informatiebeveiliging.
The Lockdown is naar eigen zeggen de eerste mobiele augmented reality escape room ooit gemaakt. Code d’Azure werkte samen met Sherlocked, bedenker van gerenommeerde escape rooms als The Vault en The Architect. Om binnen te komen bij de doelgroep moet zowel de kwaliteit als de uitvoer goed kloppen en op alle vlakken geloofwaardig zijn. Daarvoor is in korte tijd met veel verschillende partijen samengewerkt, waaronder financiële experts binnen ABN Amro. Alles moest bij elkaar optellen en al die verschillende dingen moesten goed samenkomen. Dat was een puzzel op zich. Hierdoor is het verhaal wel honderd keer aangepast.