Containerreder Maersk en IBM zijn een joint venture gestart waarin onderzoek wordt gedaan naar de toepassing van blockchain-technologie. Uiteindelijke doel van het samenwerkingsverband is de opzet van een internationaal blockchain-platform waardoor de volledige keten van de wereldwijde containerhandel efficiënter en veiliger moet worden. Voor een groep van dertien Computable-experts reden om de digitale innovatie ‘Containervervoer realtime monitoren’ van Maersk en IBM te nomineren voor de Computable Awards 2018 in de categorie Digitale Innovatie van het Jaar.
Met de toepassing van blockchain-technologie willen Maersk en IBM containervervoer realtime monitoren. Ook moet binnen de keten de digitale communicatie tussen toeleveranciers sterk verbeterd en overzichtelijker worden. Het nieuwe digitale handelsplatform kan de wereldwijde scheepvaartsector miljarden euro’s op jaarbasis schelen, want met het huidige systeem van uitwisselen van digitale bedrijfsdocumenten (EDI) gecombineerd met veel papier, blijven containers soms wekenlang op de kade staan.
Het doel is om een digitaal dashboard te leveren waarin de goederen en scheepsinformatie van alle ketenpartijen, van fabrikanten tot logistiek dienstverleners en betrokken overheidsinstanties, denk aan de douane, overzichtelijk zijn verwerkt via een blockchain-platform. Daarbij wordt gebruik gemaakt van door IBM ontwikkelde cloud open source-technologieën, kunstmatige intelligentie, Internet of Things (IoT). IBM en Maersk begonnen in 2016 met een samenwerking om nieuwe blockchain- en cloudgebaseerde technologieën te bouwen. Sindsdien hebben meerdere partijen het platform getest, waaronder DuPont, Dow Chemical, Tetra Pak, Port Houston, Portcity System Portbase, de douane-administratie van Nederland, de Amerikaanse douane en grensbewaking.