Met Lens Studio maakt Snap Inc. het voor iedereen mogelijk eigen World Lenses te maken via de desktop app voor Mac of Windows. Het publiek en bedrijven kunnen de nieuwe app downloaden, maar voor marketeers is het meest interessante nieuws dat Snap ook nieuwe partners heeft goedgekeurd die speciale Lenses kunnen ontwikkelen voor merken en bureaus. Het Nederlandse MediaMonks is er een van. Voor de algemene jury van de Computable Awards 2018 reden om MediaMonks als Digital- & E-commerceleverancier van het Jaar te nomineren.
Voorheen waren zij hiervoor aangewezen op het team van Snap zelf. Die partners vormen een selectief gezelschap, bestaande uit Fishermen Labs, Haus, Avatar Labs, North Kingdom, Trigger Global, MediaMonks en VidMods. Het Nederlandse creatief digitaal productiebureau MediaMonks is dus een van de slechts zeven partners en de enige in Nederland die exclusief gebruik kan gaan maken van de ar-software van Snap om, op alle tien kantoren wereldwijd, AR Face en World Lenses te creëren.
De stap is een wijziging in de koers van Snap, omdat adverteerders nu niet meer uitsluitend afhankelijk zijn van Snaps eigen ar-team als zij gebruik willen maken van een Lens. Niet-partners, zoals het gewone publiek, kan ook gebruik maken van Lens Studio, maar in tegenstelling dat de geselecteerde zeven bureaus kunnen zij daarmee alleen World Lenses maken. Selfie Lenses, zoals Snaps ‘dog face’ en ‘rainbow stick’ overlays zijn alleen beschikbaar via Snap zelf of een van de partners.