De wereld van reizen verandert razendsnel. ‘Schiphol als de WhatsApp, Airbnb of Tesla Motors onder de luchthavens?’ is het doel dat door van Jos Nijhuis in 2015 gezet is om Schiphol ook in de toekomst Europa’s preffered airport te blijven. Met het Digital Airport Program (DAP) heeft Schiphol de koers gezet. De jury van de Computable Awards 2018 nomineert dit project in de categorie ICT-project van het Jaar in het Grootbedrijf.
Het programma legt de nadruk enerzijds op het zo comfortabel mogelijk maken van de reis voor de passagier, anderzijds om alle assets op het vliegveld slim en digitaal aan te sturen cq. volop innovatief in te zetten. Van het meten van allerlei asset-informatie via slimme sensoren tot het beschikbaar stellen van data via api-platformen voor reisaanbieders en luchtvaartmaatschappijen. Van bio-identificatie, indoor locatiebepaling tot optimale planning en ondersteuning in de handen van reizigers.
Juryoordeel
De resultaten die neergezet zijn in de tijdslijnen in deze complexe omgeving hebben veel indruk op de jury van de Computable Awards 2018 in de categorie ICT-project van het Jaar in het Grootbedrijf gemaakt. Enerzijds is dit het tot resultaat brengen door het implementeren van een tal van innovatieve technologieën, anderzijds is dit de mensgerichte aanpak voor het implementeren door de eigen mensen in de organisatie. Een echte grootschalige, impactvolle, digitale transformatie. Binnen twee jaar zijn er een groot aantal digitale hoogstandjes neergezet. Ondanks dat innovatieve technologieën soms nog in de kinderschoenen staan, was de jury onder de indruk hoe ze bij DAP deze status van technologie hebben omgevormd tot veelvoud van zichtbare impact in deze korte tijd.
De jury gaf veel waarde voor de mensgerichte aanpak, een van de belangrijkste aspecten die dit project tot resultaten bracht. Door mensen binnen de organisatie te betrekken en op een leuke manier kennis op te bouwen, bijvoorbeeld door het maken van escape rooms, rondom Agile, artificial intelligence, design thinking, growth hacking, social media, et cetera werd eerst een gevoel van veiligheid gecreëerd. Hierdoor werd een grote versnelling bij de volgende stap van het toepassen van de technologie in hun eigen werkveld gerealiseerd. Van digitaal gezien als een losstaand project, naar positief inzicht van impact voor henzelf. Van iedereen aan de kant, zat iedereen te springen om mee te doen.