23 studenten van de Technische Universiteit Eindhoven zijn, geïnspireerd op het boek ‘De reis om de wereld in tachtig dagen’ van Jules Verne, de wereld rondgereisd op hun zelfontwikkelde elektrische motor. Het doel van deze enerverende reis was om de potentie van elektrisch vervoer aan te tonen. Met de vijf technologiepartners, NXP, TomTom, KPN, Itility en IBM-onderdeel The Weather Company is het mogelijk gemaakt om de reis nauwkeurig te volgen tijdens de 23.000 kilometers die zij hebben afgelegd.
De motorrijder werd op de voet gevolgd door de rest van het team Storm Eindhoven in een vervolgkaravaan. De bouw van de motor gaf de nodige mechanische en elektronische uitdagingen, met een sterke I(o)T-component: de motor zit vol sensoren. Deze worden gebruikt voor een scala aan verschillende taken, zoals temperatuurregeling van de ruim 2500 batterijen, optimalisatie van het gewicht van de motor en het voorspellen van de te rijden kilometers op een elektrische lading. De sensoren verzamelen veel data (ruim 200 MB per uur) en deze worden realtime doorgestuurd en verwerkt in een dashboard voor de engineers die in de volgauto zitten.
Juryoordeel
De gedetailleerde projectbeschrijving en de link met de reis om de wereld in tachtig dagen sprak de jury tijdens de voorbereidingen meteen al aan. Een zeer goed initiatief van alle partijen om in tachtig dagen per elektrische motor de wereld over te reizen. Een reis die ook nog eens succesvol is verlopen. De link met het onderwijs is natuurlijk het feit dat de motor door 23 studenten ontwikkeld maar ook onderhouden is. De onderweg opgedane data wordt ook publiekelijk ter beschikking gesteld, zodat hier nog verder onderzoek op kan worden gedaan. Storm Eindhoven is een zeer mooi voorbeeld van een succesvolle en interessante samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven, en daardoor terecht genomineerd.