Het kennistekort onder marketeers ondermijnt de economische kansen van big data. Met de Data Academie wil brancheorganisatie DDMA deze kenniskloof dichten en marketeers voorbereiden op de toekomst. Het kennisinstituut is daarom gestart met de cursussen Analytic storytelling, Datavisualisatie en Data minded marketing. Voor de algemene jury van de Computable Awards 2016 aanleiding om Data Academie te nomineren in de categorie ICT-opleider van het jaar.
Marketeers hebben te maken met een explosieve groei aan digitale klantgegevens. DDMA hoort van leden dat die grote hoeveelheid aan data verlammend kan werken. Marketeers staan open voor nieuwe mogelijkheden, maar weten niet goed waar te beginnen. Analytic storytelling helpt ze om complexe informatie om te zetten in een helder verhaal dat beklijft bij collega’s, management en relevante stakeholders. Het is een stapsgewijze, praktische methode die analytische en verhalende technieken combineert.
Naast de cursus Analytic storytelling, biedt de Data Academie ook trainingen op het gebied van Datavisualisatie en Data minded marketing. Het kennisinstituut kiest bewust voor een breed aanbod, omdat er naast een kennistekort, ook communicatieve ruis op de lijn tussen marketeers en data-analisten zit. Om marketing echt data-driven te maken, is het cruciaal dat beide partijen dezelfde taal spreken. Marketeers moeten inzien welke mogelijkheden er uit data te halen zijn en de analisten moeten zich in kunnen leven in het marketingproces.
Er staan ook trainingen in de planning die specifiek bedoeld zijn voor cmo’s. De koers van een organisatie wordt nu eenmaal uitgezet op bestuursniveau. Als een CMO het belang inziet van data en weet wat de mogelijkheden zijn, komt data-integratie hoog op de bedrijfsagenda. Bedrijven die al veel met data doen, noemen dit een belangrijke voorwaarde voor digitaal succes. Een datastrategie heeft daarnaast de meeste kans van slagen als marketeers, dataspecialisten en het hoger management een gezamenlijk vertrekpunt hebben. Daarom organiseert de Data Academie ook in-house-opleidingen. Een intensief intake-traject en een digitale nulmeting van de marketingafdeling leidt tot een zorgvuldige selectie van docenten en een kwalitatieve match tussen kennisvraag en -aanbod.
Om de kwaliteit en de relevantie van het kennisaanbod te waarborgen, heeft DDMA twee adviesorganen geselecteerd en benoemd: de Data Industry Leader Board en de Data Expert Board.