Vodafone en Ziggo voegen hun activiteiten in Nederland samen in een joint-venture. Met de combinatie van Ziggo’s breedbandnetwerk en Vodafone’s mobiele dienstverlening gaat het bedrijf de concurrentie aan met KPN, T-Mobile en Tele2. De joint-venture moet nog door de AFM worden goedgekeurd. Doordat beide bedrijven nog niet gezamenlijk mogen optrekken, worden zij door de jury van de Computable Awards 2016 los van elkaar genomineerd in de categorie ICT-infrastructuurleverancier van het jaar. De nominatie van Ziggo is dus gebaseerd op hun breedbandnetwerk in Nederland.
Beide bedrijven krijgen elk de helft van de nieuwe onderneming in handen. Vodafone betaalt daarvoor een miljard in cash aan Liberty Global, het moederbedrijf van Ziggo. Dit dekt het verschil van twee miljard euro in waarde tussen de twee bedrijven. Vodafone Nederland boekte in 2015 een omzet van 1,929 miljard euro. De omzet van Ziggo bedroeg in 2015 2,484 miljard.
De twee partijen hebben gezamenlijk ruim vijf miljoen mobiele abonnees, meer dan vier miljoen video-klanten en zo’n drie miljoen breedbandklanten. De joint-venture wordt daarmee de tweede partij in Nederland en een geduchte concurrent van KPN. Vooralsnog blijven de twee merknamen in Nederland bestaan.
Door activiteiten samen te voegen, hopen de twee bedrijven kosten te besparen, een besparing van 350 miljoen euro wordt verwacht. Zo gaan ze gebruik maken van elkaar it-infrastructuur, worden marketingactiviteiten samengevoegd en worden administratieve kosten gedrukt. Verwacht wordt dat de samenvoeging eind 2016 wordt afgerond.