Dimension Data heeft voor de Tour de France een fietsanalyseplatform op basis van big data ontwikkeld. Met behulp van ‘trackers’ onder de zadels van iedere wielrenner wordt informatie verzameld. De Zuid-Afrikaanse netwerk- en ict-dienstverlener verwerkt en analyseert die data vervolgens, waarna het wordt gedeeld met wielerfans, commentatoren, omroepen en de media. Een nominatie waard in de categorie ICT-dienstverlener van het jaar volgens de algemene jury van de Computable Awards 2016.
De ict-dienstverlener bouwde het big data-platform in opdracht van Tour-organisator Amaury Sport Organisation (ASO) en in samenwerking met de 22 teams die in de Tour de France zijn gestart. Via de oplossing van Dimension Data waren alle 198 renners in de race te volgen. Zo viel van iedere wielrenner de snelheid, zijn positie ten opzichte van andere renners in de race en de afstand tussen alle wielrenners te achterhalen.
De 198 renners in 22 teams zorgen samen voor 42.000 afzonderlijke geografische locaties in de ruimte en 75 gps-uitlezingen. Daarnaast is de website voor live tracking zo gebouwd, dat hij zeventien miljoen kijkers en tweeduizend pagina-aanvragen per seconde aankan. Data van renners wordt verwerkt in het cloudplatform van Dimension Data, verdeeld over vijf continenten, met 350 miljoen cpu-cycli per seconde.