'Work hard, play hard.' Wie er de hobby's van ict-managers of managers van ict-bedrijven op natrekt, komt tot de vaststelling dat ze niet alleen in hun werk, maar ook in hun vrije tijd de uitdaging opzoeken. Dat geldt ook voor de twintig ict-specialisten die in juni met de Computable ICT Expeditie 2009 naar Alaska trekt.
Ter voorbereiding op de trip naar Alaska werden de deelnemers eind april getrakteerd op een motivational speech van Katja Staartjes. Staartjes was tien jaar geleden de eerste Nederlandse die de top van de Mount Everest bereikte. Die berg is met zijn 8848 meter de hoogste ter wereld. In haar klimcarrière beklom Staartjes vier van de veertien bergen boven achtduizend meter. Drie keer met succes, de laatste keer was ze op twintig meter van de top genoodzaakt de handdoek in de ring te gooien. Staartjes klimt nog steeds, maar zet haar ervaring in het beklimmen van bergen en het intensief samenwerken binnen teams, tegenwoordig als consultant ook in de praktijk om in het bedrijfsleven.
Volgens Staartjes gaat het zowel in het bedrijfsleven als in het bergbeklimmen om het stellen van ambitieuze maar realistische doelen. 'Een te simpel doel maakt nonchalant, maar als het té ambitieus en dus onhaalbaar is, werkt het frustrerend. Luchtkastelen bouwen kan inspirerend zijn, maar in de praktijk kom je er niet ver mee.' Toen Staartjes in 2004 de Gasherbrum 1 (8068m, Pakistan) met een team wou beklimmen, moest ze ook duidelijke afspraken maken met het team wat het doel écht was. Iedereen boven? Minstens één persoon van de expeditie boven? En was het ook goed om wel boven te geraken maar twee vingers te laten afvriezen?
Onbereikbaar
En er zijn nogal wat parallellen tussen een sportieve uitdaging als een bergbeklimming en het leiden van een bedrijf, beaamden ook de deelnemers van de Computable ICT Expeditie 2009. 'Met de expeditie gaan we onze grenzen verleggen', zegt Etienne Petre, customer relationship manager van het Belgische Solvay Information Services. 'Ik ga er van uit dat deze ervaring me zal helpen op het werk doelen te stellen die op het eerste zicht onbereikbaar lijken.'
Ook Stefan Vlassenroot ziet dat je dezelfde eigenschappen nodig hebt om een berg te beklimmen als om goed professioneel werk te doen. 'Discipline, doorzetting, groepsgeest, bereidheid er voor te gaan, en uiteindelijk leidt dat tot een zelfde soort zelfvoldoening.' Algemeen directeur Patrick Bontinckx van sponsor Simac wijst in de eerste plaats op de gedrevenheid die je moet hebben om aan de top te geraken. 'Net zoals je een team samenstelt om aan een expeditie te starten, zo omring je je ook als ceo met mensen waarop je blindelings moet kunnen vertrouwen.' Staartjes somt de voorwaarden op voor een goede samenwerking binnen een team, of het nu in het bedrijfsleven is of bij een expeditie in de bergen: een gemeenschappelijk doel, vertrouwen en respect, open communicatie en elkaars sterke kanten benutten.
Sneller
Frank Peters, algemeen directeur van sponsor Aexis ziet toch ook een belangrijk verschil: 'Een dergelijke beklimming geeft je veel sneller resultaten. Met de ICT Expeditie bereik je in een dikke week tijd je doel, in het bedrijfsleven heb je veel meer kleine stapjes nodig om tot resultaat te komen.' Dat geldt ook voor de groepsgeest, zegt Staartjes: 'In de bergen weet je op een week tijd wat je voor elkaar over hebt, in een bedrijf duurt dat soms een jaar tot anderhalf jaar.'
Over haar klimervaringen schreef Katja Staartjes twee boeken, Van droom tot succes, en Hoog spel.