De Nederlandse ict-hulporganisatie Viafrica voorziet scholen in Tanzania en Kenia van complete ict-oplossingen. Cor van Gils, ict-manager bij leverancier van babyproducten Prénatal, verbleef drie weken op het Viafrica ICT Center in Moshi (Tanzania) om medewerkers en directie te ondersteunen in het dagelijks werk, bij het verhogen van de verkoopvaardigheden en effectiviteit van het team.
Viafrica zendt met detacheerder IT-Staffing geregeld Nederlandse ict’ers uit naar de Viafrica-kantoren in Kenia en Tanzania. De consultants stellen hun expertise om-niet ter beschikking. Vanuit deze vestigingen worden scholen ondersteund bij gebruik en beheer van computerlokalen. Ook levert Viafrica ict-oplossingen en -diensten aan het lokale bedrijfsleven en ngo’s.
Classworks-programma
Het Classworks-programma van Viafrica behelst een breed pakket aan diensten voor ict-onderwijs. Ook training van docenten en toegang tot digitaal onderwijsmateriaal maken deel uit van de Classworks-productfamilie. Het afgelopen decennium heeft Viafrica ruim een kwart miljoen leerlingen toegang verleend tot ict-onderwijs. Computable steunt dit initiatief.
Via IT-Staffing, dat ook de reis- en verblijfskosten betaalde, meldde Van Gils zich voor een uitzending naar het Viafrica-kantoor in Moshi, Tanzania. ‘In mijn vrijwilligerswerk heb ik in de loop der jaren verschillende klussen gedaan als jongerencoach en in de plaatselijke kerk. Zo heb ik het werk voor Viafrica ook benaderd: het inzetten van mijn kennis en ervaring op het gebied van ict, management en coaching voor een organisatie die er toe doet.’
Niet weg kunnen
Van Gils stelde een ambitieus plan op. Met directeur Thomas Munuo voerde hij uitgebreide gesprekken, met name over verdere ontwikkeling en expansie van Viafrica buiten de Moshi-regio. Vorig jaar opende Viafrica in de hoofdstad Dar-es-Salaam een tweede vestiging, van waaruit meer van de bijna vierhonderd scholen in de stad moeten worden overtuigd van Viafrica’s Classworks-oplossing.
‘Munuo had het gevoel eigenlijk niet goed weg te kunnen uit Moshi’, zegt Van Gils. ‘Hoe zou het gaan met de omzet van Viafrica als hij langere tijd weg zou zijn? Ik heb met name geholpen om hem die ruimte te geven, door de medewerkers extra verantwoordelijkheid te geven, om de organisatie te laten groeien en meer omzet te genereren.’
Teambuilding
Van Gils stelde daartoe met elke medewerker persoonlijke doelstellingen op, die vervolgens met het gehele team gedeeld werden. Ook besteedde van Gils veel aandacht aan teambuilding, inclusief onderlinge communicatie, afstemming, taakverdeling en verantwoordelijkheden.
Aanvankelijk keek het Viafrica-team enigszins de kat uit de boom. ‘Maar ik heb heel snel met iedereen gesproken op basis van een coachingmodel en daarna stonden we helemaal open voor elkaar’, zegt Van Gils. ‘We hebben veel ideeën, mogelijkheden en kansen in kaart gebracht voor de groei van Viafrica en iedereen heeft daar fantastisch aan meegewerkt.’
Strategisch richting geven
Van Gils heeft zijn verblijf in Tanzania ervaren als inspirerend en uitdagend. ‘Het was een fors project met een kop en een staart. Je weet dat je na drie weken weer vertrekt en dan gezamenlijk resultaat geboekt wilt hebben. Ik heb effectief kunnen bijdragen aan het strategisch richting geven aan de organisatie en aan de persoonlijke doelstellingen van de teamleden, die altijd ook een bijdrage zijn aan het grote geheel.’
Via e-mail houdt van Gils momenteel nog steeds contact met enkele medewerkers. ‘Sommigen hebben mij geïnformeerd over de resultaten van hun doelstellingen. Ik stuur ze stimulerende mails terug om ze waar mogelijk te ondersteunen. En ik ben al in gesprek met mijn beoogd opvolger, die naar verwachting in september naar Tanzania zal gaan.’