De Nederlandse ict-hulporganisatie Viafrica hield tijdens zijn tienjarig jubileum bij Computable een debat over ict in Afrika. Specifiek ging het over de toekomst van pc’s en tablets op het continent. Uiteindelijk bleek dat de aanwezigen de voorkeur hebben om tablets naar Afrika te sturen, in plaats van pc’s. Voorwaarde is dan wel dat er ook een internetverbinding is om van de voordelen van een tablet gebruik te kunnen maken.
Tijdens het debat op 20 juni 2013 wordt er gediscussieerd over de stelling ‘pc’s zijn achterhaald en tablets hebben de toekomst’. De discussie wordt geleid door dagvoorzitter Eppo van Nispen, directeur van het CPNB (Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek). Aan tafel zitten Vincent Kouwenhoven (venture capitalist), Wessel van Alphen sr. (oprichter van IT-Staffing) en Joost Dam (oprichter en directeur van Viafrica).
Tablet goed toepasbaar
Vincent Kouwenhoven vindt een tablet geschikt voor het onderwijs in Afrika, aangezien deze goedkoper en betrouwbaarder is dan een pc en ook minder onderhoud vraagt. ‘In Afrika is beeldtaal belangrijk, waardoor de tablet met zijn visueel gerichte bediening goed toepasbaar is.’ De op visuele aspecten gerichte bediening van een tablet stimuleert intuïtief leren. Kouwenhoven heeft gemerkt dat de leergierigheid van de Afrikaanse bevolking wordt geprikkeld door het internet. ‘Alle informatie is beschikbaar en door het hoge gebruiksgemak van een tablet leren ze zelf hun weg in de digitale wereld.’
Wessel van Alphen ziet een gevaar in dit intuïtief leren, omdat de kennis niet aansluit bij de gevraagde kennis in het werkveld. ‘Een opleiding moet juist hier aansluiting bieden. Daarvoor is het nodig om software te ontwikkelen die niet op de Westerse maar op de Afrikaanse gebruiker is gericht.’ Verder is hij van mening dat een tablet een geschikt middel is om de Afrikaan digivaardig te maken.
Onderwijssystemen niet klaar
Joost Dam constateert dat er in Afrika nog amper een dienstensector is, waardoor inwoners niet bereid zijn om te betalen voor diensten. Daarnaast is er een te laag kennisniveau waardoor er geen goede oplossingen zijn voor bedrijven. Voor het onderwijs zijn de ict-mogelijkheden onbekend, waardoor er geen behoefte is voor een uitgebreid elektronische schoolsysteem.
Dam: ‘We proberen via kleine stappen de bevolking in hun behoefte te voorzien. Dit bestaat uit een simpel systeem met voornamelijk beeld en zo min mogelijk tekst.’ Onderwijssystemen zijn volgens hem nog niet klaar voor een tablet en de scholen willen computerlokalen. De tablet zal dan ook niet snel aanslaan, ondanks dat hij dat zelf graag ziet gebeuren.
Toegang tot ict-onderwijs
Ook blikt Dam terug op zijn eerste bezoek aan de Ungwasi Secondary school in Tanzania. Met een paar computers onder zijn arm was dit de eerste stap om zijn droom te realiseren om de jeugd van Afrika toegang te bieden tot ict. In de afgelopen tien jaar heeft Viafrica ongeveer tweehonderd scholen in verschillende Afrikaanse landen voorzien van computerlokalen en daarmee ruim 240.000 studenten toegang tot ict-onderwijs verschaft.
Hardware is de afgelopen jaren een ondergeschikte rol gaan spelen, de nadruk is komen te liggen op content, begeleiding en toepassing. Dam: ‘We leveren ict-coaches op lokale universiteiten om docenten te begeleiden, koppelen digitale bibliotheken aan lokale leercentra en we ontwikkelen oplossingen voor scholen die niet aangesloten zijn op het elektriciteitsnet.’
Het wiel niet opnieuw uitvinden brengt de mensen in Afrika ook niet veel.
Het OLPC (one laptop per child) heeft de nodige ervaringen opgedaan in Afrika, die moet men gebruiken.
Tablets zijn volgens mij geen oplossing, die leren mensen niet werkelijk om te gaan met ict maar alleen ict consumeren.
Ik heb soms ook wel een beetje mijn vraagtekens tegen dit soort berichtgeving. Het wordt dan ook een beetje aangewakkerd door de opmerkingen dat niet overal stroom is, men meer illustratie-georienteerd is, dat er speciaal software toegeschreven zou moeten worden naar de noden van ‘de Afrikaan’, tikje denigrerend neem me niet kwalijk.
De vraag is hier of een tablet wel dezelfde mogelijkheden bied als bijvoorbeeld een economisch eol laptop of pc die geschonken kan worden? Ik denk het niet. Bovendien is het denk ik net leuker hen met voorgaande stappen van IT te maken te laten hebben. Je komt dan zo sneller de mensen tegen die analytisch in karakter zijn.
Niet overal Internet
Dat is ook een wat kostbaarder aangelegenheid in het geheel. Immers, hier in de EU liggen we bomvol met bekabeling, iets waar men op het continent Afrika verre van is. Dus aansluiting op internet zal zo nog wel eens de nodig kosten met zich mee brengen.
Hoewel ik me het intiatief zeker een warm hart toe draag, heb ik toch wel zoiets van, is er wel een behoefte of word die niet kunstmatig opgewekt nu?
Misschien eens interessant om uit te zoeken wat India en China op dit moment aan het doen zijn in Afrika. In die paar jaar tijd hebben zij al veel meer bereikt dan het westen in meer dan 60 jaar met pappen en nat houden.
En als het aan hen ligt zullen de Afrikanen zelf hun eigen computers bouwen ipv dat ze van buiten moeten halen of krijgen.
Ik steun de ontwikkelingshulp die men probeert te bieden, maar ik heb toch wel mijn vraagtekens bij de huidige vorm.
Stel een bedrijf wil een nog zeer goed bruikbare EOL hardware doneren zodat ze die in Afrika kunnen gebruiken.. Er gebeurd echter iets anders mee dan men op het eerste gezicht zou denken…
Men doneert hardware deze wordt geïnventariseerd en verkocht 1000eu eraf voor SiSo en de rest wordt gedoneerd om projecten in Afrika mee te doen.
Jouw gedoneerde, goed bruikbare apparatuur wordt dus helemaal niet naar Afrika verscheept, maar staat een paar weken later te koop in NL.
Als je alleen geld doneert ipv de hardware zelf, dan moet men in Afrika toch alsnog nieuwe hardware kopen?
Men ontwikkelt ook maar even nieuwe lesstof etc. en heeft het zelfs over tablets…
Volgens mij is dit echt een brug te ver !
Waarom niet de logistiek sponsoren zodat goede EOL apparatuur in Afrika opnieuw ingezet wordt en ICT’ers werven voor opzet/beheer/uitleg/training van lokale bevolking middels vrijwilligerswerk, maar met uitzendingen van wat langere duur (bijv. minimaal 2mnd ofzo)
Misschien hebben de studenten wel gewoon goede boeken nodig …
Lees de recensie van het boek ‘Digitale dementie’:
Veel van ons denkwerk is overgenomen door het internet, de computer en de smartphone. Kinderen besteden meer tijd aan sociale media dan ze doorbrengen op school. Studieboek en schoolbord zijn vervangen door iPads, laptops en smartboards.
De gerenommeerde Duitse geheugenonderzoeker Manfred Spitzer volgt deze ontwikkelingen met grote zorg: ons geheugen verschrompelt. Aan de hand van alarmerende onderzoeken waar schuwt Spitzer op overtuigende manier voor ‘digitale dementie’; hoe meer we gebruikmaken van digitale media, hoe meer ons geheugen achteruitgaat.
Bovendien veroorzaakt intensief gebruik van digitale media spraak en leerproblemen, aandachtsstoornissen, stress en depressie. Net als Dick Swaab weet Spitzer moeilijke materie uit degelijk wetenschappelijk onderzoek zeer toegankelijk te presenteren aan de lezer.
@kitty
Valt het volledig 1 op 1 overnemen van een recensie zonder bronvermelding ook onder Digitale dementie?