Sinds januari 2011 zwaait Edwin Hageman als ceo van BT Benelux de scepter binnen het bedrijf en hij is niet van plan om net als de Engelse BT ook telecomprovider voor consumenten te worden. Vanuit het pand in Amsterdam maakt hij de beslissingen om te zorgen dat BT niet door een diep dal hoeft als in 2008. Hageman wil zich in de Benelux blijven concenteren op de zakelijke markt en niet zoals BT in Engeland een telecomleverancier worden als KPN.
Om te kunnen blijven groeien, investeert BT in vijf gebieden. Hageman: 'Ten eerste ons netwerk. We willen het netwerk altijd blijven verbeteren. Zo gaan we de beschikbaarheid van Ethernet Connect vergroten naar 28 landen en uitbreiden met internationale e-lan-diensten. Het recent aangekondigde Ethernet rollen dat verder uit dan de honderdzeventig waar we al actief zijn. Ten tweede is er de datacentercapaciteit die we gaan uitbreiden. We zoeken in Nederland bijvoorbeeld nog een nieuwe locatie naast de huidige twee datacenters in Nieuwegein en Amsterdam.
Ten derde investeert BT vooral in consultancy dienstverlening om klanten beter te helpen omgaan met de steeds groter wordende complexiteit van ict-omgevingen. De Professional Services divisie maakt deel uit van een wereldwijde strategie.
'Als vierde zijn we sterk in specifieke technische toepassingen, bijvoorbeeld die voor Tommy Hilfiger, waarvoor we genomineerd waren voor de Computable Awards 2011. We hebben voor Tommy Hilfiger in samenwerking met Cisco een videovergaderoplossing gemaakt waardoor een soort virtuele paskamer is ontstaan waarin Tommy Hilfiger-medewerkers over de hele wereld kunnen samenwerken. Als laatste gebied investeren we in groeimarkten, omdat dat is waar onze klanten ook naartoe gaan.'
Infonet
Hageman zit binnenkort een jaar op de plek van ceo. 'Hiervoor werkte ik voor KPN en Infonet. BT kocht Infonet en ik was drie jaar directielid bij BT, tot ik hier de kans kreeg aan het roer te komen. Mijn voorganger heeft BT weer gerevalideerd na een moeilijke periode en het is aan mij om groei te bewerkstelligen. Daarnaast is het belangrijk om geconcentreerd te blijven op de bottom-line. Ik word door het management erg vrijgelaten, maar dit is dan ook een grote organisatie. Ik denk dat we nog slimmer zouden kunnen samenwerken, want soms duren beslissingsprocessen best lang.'
De ceo vindt het belangrijk dat er wordt gezien dat het weer goed gaat met BT, daarom wordt er vooral geïnvesteerd in de front-end van BT. Een belangrijk onderdeel daarvan is de uitbreiding van het BT-datacenter in Nieuwegein. 'Cloud biedt enorme kansen voor de klant. Je kunt er veel efficiënter door werken en het is noodzakelijk dat wij dat kunnen blijven bieden. Daarnaast adviseren we klanten over hoe ze met cloud moeten omgaan, niemand gooit zijn hele hebben en houden in de cloud, er wordt vaak gekozen voor een hybride oplossing met private en open clouds.'
Uit de comfortzone
'Bedrijven worden zich steeds meer bewust van het belang van goede beveiliging, dus we proberen ze bewust te maken dat veiligheid tegenwoordig voor slechts een derde deel met technologie te regelen is. Het gaat vooral om hoe medewerkers met de ict omgaan en welk beleid daarin wordt gevoerd. Wij adviseren bedrijven daarin, maar ook hebben we hackers aangenomen die bewust informatie uit bedrijfsnetwerken van klanten proberen te halen. Het is enorm schrikken om te zien welke informatie ze onder ogen krijgen. Natuurlijk wordt dit puur gebruikt om bedrijven te testen op hoe veilig ze zijn en wordt er niets met de ontvreemde informatie gedaan.'
Het moeilijkste van zijn functie vond Hageman het om in de leidersrol te stappen. 'Je gaat ineens je collega's managen en ik heb in eerdere functies meegemaakt dat dat erg lastig kan zijn. Ik weet dat dat een aandachtspunt is en ik denk dat ik er goed ben uitgekomen. Je moet er wel voor uit je comfortzone stappen, maar ik geloof er heilig in dat je daarmee een winnaarsmentaliteit bereikt.'
Rijkswaterstaat, ProRail en KPMG
De wereldwijde omzet van BT is twintig miljard euro. Het bedrijf heeft in de Benelux negenhonderd klanten. In Nederland zijn dat bedrijven en instellingen als Sanquin, Carglass, Rijkswaterstaat, ProRail, KPMG en het St. Antoniusziekenhuis. Wereldwijd doet het zaken met Philips en de Navo.