Uit onderzoek van Computer Profile blijkt dat veel bedrijven beschikken over een relatief oud PABX-telefoniesysteem. De gemiddelde leeftijd ligt net onder de 6,5 jaar. In de afgelopen twaalf maanden interviewde Computer Profile circa drieduizend ict-verantwoordelijke functionarissen, van bedrijfsvestigingen met tenminste vijftig medewerkers, over het gebruik van oplossingen op het gebied van telecommunicatie.
Halverwege 2011 kent Avaya in de Nederlandse zakelijke markt het grootste aantal PABX-aansluitingen. Ongeveer een derde van de zakelijke aansluitingen bij bedrijfsvestigingen met ten minste vijftig medewerkers betreft aansluitingen op een Avaya-centrale. Met name onder multinationals en Nederlandse bedrijfsvestigingen van Fortune 500-bedrijven zijn de Avaya-centrales populair. Op enige afstand volgen Siemens, Mitel, Cisco en de overige leveranciers.
Sectoren
De branches waar het aandeel van Avaya, op basis van het aantal extensies het hoogst is, zijn handel (47 procent), ict en utilities (43 procent) en de financiële en zakelijke dienstverlening (38 procent). Op basis van het aantal extensies komt Siemens het sterkst naar voren in de sector industrie, met een aandeel van 20 procent, de overheid met 18 procent en de bouwsector met een aandeel van 15 procent. Mitel, op basis van aantal extensies de nummer drie, kent zijn sterkste segmenten in de zorg en overheid. Cisco komt het sterkst naar voren in het segment transport, ict en utilities en onderwijs.
Als de omvang van de PABX buiten beschouwing wordt gelaten, maar enkel wordt gekeken naar het aantal locaties dat gebruik maakt van een bepaald merk PABX, dan liggen de verhoudingen enigszins anders. In het segment vijftig tot 250 medewerkers, waar het grootste deel van de geïnterviewde bedrijven in valt, zijn bedrijfstelefooncentrales van Siemens het meest populair. Bijna een kwart van de locaties in dit segment gebruikt een Siemens-oplossing. Het segment waar Siemens het minst wordt genoemd betreft locaties van multinationals en Fortune 500-bedrijven. Zoals eerder vermeld is dat het segment waar Avaya zich het meest nadrukkelijk profileert. Bijna een derde van de bedrijfsvestigingen in dit segment gebruikt een oplossing van Avaya (inclusief het overgenomen Nortel). KPN, geen producent maar wel leverancier onder eigen naam, komt in alle segmenten in vrijwel gelijke mate voor en bekleed met een penetratie van 14 procent de derde positie. Aastra, inclusief de in 2008 overgenomen Enterprise Communication-divisie van Ericsson, komt naar voren bij 8 procent van de geïnterviewde bedrijfsvestigingen. De penetraties van de nummers vijf tot en met tien zijn; Cisco 7 procent, Alcatel-Lucent 7 procent, Mitel en Philips met beiden 6 procent en ten slotte Panasonic met 3 procent. Alle andere merken komen bij minder dan 2 procent van de bedrijfsvestigingen voor.
6,5 jaar
Ruim driekwart van de geïnterviewde functionarissen kan naast het merk PABX ook de datum van in gebruik name aangeven. Op basis van bijna 2100 interviews komt een gemiddelde leeftijd naar voren van net iets minder dan zes en een half jaar. Ongeveer 46 procent van de aangetroffen installaties is van 2006 of later, ongeveer 54 procent van 2005 of eerder. De verschillen tussen de marktsegmenten zijn relatief beperkt. Zo is de gemiddelde leeftijd voor locaties van multinationals en Fortune 500 bedrijven 6,9 jaar, voor bedrijfsvestigingen in het segment national enterprises (250 tot 2.500 medewerkers in Nederland) 6,6 jaar, voor medium sized businesses (50 tot 250 medewerkers) 6,1 jaar en voor instellingen uit het publiek domein 6,4 jaar.
De gemiddelde leeftijd kan ook worden bekeken per merk bedrijfstelefooncentrale. Voor de veertien meest voorkomende merken kennen Tadicom, Philips en KPN de hoogste gemiddelde leeftijd. Oplossingen die relatief vaak zijn geïnstalleerd in de meest recente jaren, en dus een lage gemiddelde leeftijd kennen, zijn NEC, Mitel, Cisco en Swyx.