Het faillissement van KPN-dochter Israpunt levert nogal wat commotie op in de Nederlandse ict-markt. Voorlopig hoogtepunt is een kort geding waarin vandaag, woensdag 3 augustus 2011, door de rechtbank van Zutphen uitspraak wordt gedaan. Inzet is de persoonsgegevens van het personeel van de failliete telefonieleverancier. De curator wil dit niet aan open source-telefonieleverancier One IP geven, waarop deze een kort geding aanspande.
One IP wil het personeel civiel dagvaarden na smadelijke uitspraken op internet. Computable sprak uitvoerig met mede-eigenaar van One IP Peter Roos. Roos is ook verantwoordelijk voor de juridische zaken bij One IP. Hij vertelt dat hij het Israpunt-personeel sowieso wil aanpakken, over een onwelwillende curator, de redenen van het faillissement van Israpunt en de strijd om gekopieerde software.
Personeel
‘We hebben in kort geding de curator van Israpunt gedagvaard', zegt Roos. ‘We willen namelijk de NAW-gegevens hebben van het voltallige Israpunt-personeel. We willen individuele werknemers civiel dagvaarden naar aanleiding van een brief die zij op internet gepubliceerd hebben. Hierin worden wij in diskrediet gebracht.'
One IP heeft ook aangifte gedaan tegen het Israpunt-personeel, ‘omdat zij smadelijke uitspraken over ons hebben gepubliceerd', aldus Roos. 'Je mag van mij alles denken en een mening hebben, maar als je zegt ‘u bent een oplichter', dan kan dat schadelijk voor ons zijn. Dat gaat echt te ver. Ik begrijp best dat je bevangen door emoties iets roept, daar kan ik best overheen stappen, maar dan moet je niet dagen later zeggen dat je voor 100 procent achter eerdere uitspraken staat. Het Israpunt-personeel geeft gemeente Amsterdam, KPN/Getronics en One IP een veeg uit de pan. Dan wil je daartegen reageren.'
Curator
Curator Joop van den Sigtenhorst uit Zutphen houdt dit echter tegen, omdat hij ‘niet wil onderhandelen terwijl hij gedagvaard wordt over een personeelsbestand'. De onderhandelingen met de curator zijn volgens Roos echter niet stilgelegd, zoals de curator zelf beweert. ‘Ik vind dat de boedel losstaat van het adressenbestand van het personeel. Dat zijn twee verschillende procedures en het is raar dat de curator deze twee zaken aan elkaar koppelt.'
One IP wist na het faillissement van Israpunt het klantenbestand over te nemen, maar over de boedel konden zij het niet eens worden. Roos: ‘Over de boedel waren we in onderhandeling, maar dat duurt erg lang en ik weet niet waarom. Normaal is het kopen, betalen en wegwezen, maar ik weet niet wie hier nog meer aan tafel zitten.'
Procedures
Momenteel heeft One IP een aantal zaken lopen tegen Israpunt. Zo is er beslag gelegd op het woonhuis van de ex-directeur in verband met smaad. Roos: ‘Hij heeft zich achter de smadelijke uitspraken van het personeel geschaard.' Daarnaast zitten er een aantal procedures in de wachtkamer, omdat One IP moet wachten op welke stappen de curator gaat nemen. Roos: ‘Die zijn dus geschorst. Ook hebben we een kort geding aangespannen tegen de curator om de gegevens van het Israpunt-personeel te krijgen. De uitspraak hiervan is vandaag, 3 augustus 2011. Als we de lijst niet krijgen, dan hebben we al een aantal namen van personen tegen wie wij actie gaan ondernemen.'
Hoewel One IP, gemeente Amsterdam en KPN/Getronics door het Israpunt-personeel zijn aangewezen als oorzaak van het faillissement, verdedigen de partijen zich niet gezamenlijk. ‘Wij doen ons eigen ding, waarmee wij willen bereiken dat de Israpunt-software van de markt wordt gehaald. Deze is gebaseerd op onze Astium-software. We willen gewoon een vergoeding krijgen voor de schade die we hebben geleden. Tot slot willen we dat smadelijke artikelen worden verwijderd.'
Software
Maar om wat voor software gaat het nou eigenlijk? One IP claimt vijftien jaar ontwikkeltijd gestoken te hebben in de open source-telefoniesoftware Astium. Het gaat dan niet om de software zelf, maar om de tools die hiervoor zijn ontwikkeld. Roos: ‘De zaak tegen Israpunt is uniek. Het gaat hier namelijk niet om de open source software. Het gaat hier om de handige tools die we er omheen hebben ontwikkeld en om de technieken die worden gebruikt. Israpunt heeft zelfs fouten van ons in de database overgenomen. Schandalig, je zou er de ogen voor uit je kop moeten schamen.'
One IP beweert dat de software van Israpunt een kopie is van de Astium-software. Roos: ‘Daarom zijn we eerder al gerechtelijke procedures gestart. Ondanks het faillissement is hier nog niet het laatste woord over gezegd. Die procedures staan alleen nu in de ijskast totdat de curator beslist hoe alles verder gaat. Rondom ons conflict met Israpunt zijn er veel emoties die verstorend werken. Het gaat hier niet om de kwaliteit van ons product. Die heeft zich de afgelopen vijftien jaar wel bewezen. Dat is de ontwikkeltijd die wij tot nog toe in de Astium-software gestoken hebben. Wij hebben een goed product en goede ondersteuning, dat kun je niet in een half jaar neerzetten. Er wordt op zeer onprofessionele manier door Israpunt gecommuniceerd, wij hebben niets fout gedaan.'
Faillissement Israpunt
De gerechtelijke strijd heeft uiteindelijk wel mede bijgedragen aan het faillissement van Israpunt. Althans, dat beweert het personeel en de ex-directeur Arno Jolink. Roos is het daar niet mee eens. ‘Ik heb nog nooit zo'n raar faillissement meegemaakt. Via de achterdeur wordt het bedrijf voortgezet. Zo hebben wij een bod op de website van Israpunt gedaan, maar dat werd afgewezen omdat de site van KPN/Getronics zou zijn. Dat is niet zo, er worden gewoon zaken aan de boedel onttrokken. Zo is de software ook onderdeel van de boedel, maar die wordt nu vrij verspreid. Dat is gewoon faillissementsfraude.'
Roos vindt het vreemd dat een bedrijf failliet gaat als er een juridische strijd wordt gevoerd over gekopieerde software. ‘Wij schikken niet voor een bedrag waar we niks aan hebben', vervolgt Roos. ‘De nekslag voor Israpunt is geweest dat ze op te grote voet leefden. Ze hadden een bestand met 283 klanten, dat moet rendabel kunnen zijn. De gemeente Amsterdam was een grote klant, maar die zou niet bepalend mogen zijn voor de voortgang van een bedrijf. Het wegvallen van een grote klant mag nooit een reden zijn dat een bedrijf omvalt. Natuurlijk mag je het vertrek ervan wel voelen en moet je zelfs misschien reorganiseren, maar je moet je hiertegen indekken. Israpunt heeft op één paard gewed en verloren. Als een klant bij je weggaat, moet je de tering naar de nering zetten.'
Geschoffeerd
Tot nog toe kent het faillissement van Israpunt vooral verliezers. Roos baalt van de hele situatie omdat die voor niemand goed is. ‘We voelen ons door de hele situatie rondom Israpunt geschoffeerd. We hebben niets tegen concurrentie, maar die moet het spel wel eerlijk spelen. Volgens mij past hier de uitdrukking: als is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel.'
Nu weet ik dat het binnen de open source gemeenschap gewoonte is broncode te delen, maar om nu ook al deze vuile was te delen (zie ook de brief waar naar verwezen wordt) vindt ik toch wel een heel laag-bij-de-gronds spelletje.
Het is in mijn ogen diep triest dat dit soort conflicten via de media beslecht moeten worden.