Een voorstel van D66, PvdA, GroenLinks en SP om de telecomwet zodanig te wijzigen dat de netneutraliteit wordt beschermd, kreeg woensdag 8 juni 2011 brede steun in de Tweede Kamer. Ook minister Verhagen ontpopte zich tijdens het debat tot een warm pleitbezorger van netneutraliteit.
'Als we afgaan op de uitspraken van vandaag, gaat Nederland dinsdag 14 juni 2011 netneutraliteit verankeren in de wet en daarmee geschiedenis schrijven', laat Bits of Freedom weten. 'Want wordt het amendement volgende week aangenomen, dan zijn we het eerste land in Europa dat open en vrij internet in de wet vastlegt. Dat betekent dat het verboden wordt voor internetaanbieders om specifieke diensten, zoals internettelefonie, te blokkeren of er extra geld voor te vragen.'
Minister Verhagen maakte tijdens het debat duidelijk dat hij heffingen op of het blokkeren van nieuwe diensten zoals Skype echt ongewenst vindt. 'Iedereen moet toegang kunnen krijgen tot alle informatie op internet', aldus Verhagen.
Mobiele VoIP
Netneutraliteit is het principe dat al het internetverkeer op dezelfde wijze moet worden doorgegeven, ongeacht de inhoud. Deze basisvoorwaarde voor de openheid van het internet werd recent onder meer aangetast door KPN. Voortgedreven door slinkende spraak- en sms-inkomsten, besloot de telecomreus om vanaf de zomer van 2011 extra geld te gaan vragen voor het doorgeven van diensten zoals mobiele VoiP.
De herziening van de telecomwet is een uitvloeisel van Europese telecomrichtlijnen. Het conceptvoorstel dwong tot nu toe alleen af dat providers transparant moeten zijn over het blokkeren of extra belasten van het internetverkeer op basis van de inhoud ervan. Het amendement stelt voor om dat te verbieden.
'Beprijzen van het internetverkeer op basis van de hoeveelheid data of de snelheid mag wel,' zo zei Verhagen tijdens het debat.
Cookies
Het wetsvoorstel regelt verder dat providers datalekken zo snel mogelijk moeten melden. Verder moeten websites internetgebruikers voortaan toestemming vragen om cookies op hun computer te plaatsen. Daarnaast komen er regels dat overstappende klanten die hun nummer houden nooit langer dan een dag zonder internet komen te zitten.
Ik ben er zojuist achter gekomen dat op mijn AH mobiel prepaid internet (=KPN) protocol 41 geblokkeerd is. Het gevolg is dat 6to4 en 6in4 tunnels niet werken.
Dit lijkt mij in strijd met de netneutraliteit…
Aan deze wetgeving is een groot gevaar verbonden. Er bestaan namelijk aanbieders van gefilterd internet. Sommige mensen kiezen hier bewust voor om te voorkomen dat hun kinderen geconfronteerd worden met ongewenste zaken. Deze wetgeving zou er toe kunnen leiden dat het aanbieden van een dergelijke voorziening ook niet meer mag.
@Mari: Daar zijn hele goede alternatieven voor. De technische oplossing is op verschillende manieren te implementeren ( lokaal is een van de opties).
Bovendien lijkt het me in dit geval, doordat het een keuze van de klant is ( provider bied dit als optie/service aan) om de toegang te beperken niet onder de nieuwe regelgeving te vallen.
@Mari: “groot gevaar”? dat lijkt mij toch wel een beetje overdreven.
Deze aanbieders zullen waarschijnlijk wel hun provider activiteiten moeten scheiden van hun filterdiensten. Technisch is dat m.i. geen probleem – Nu bestaat er al zoiets als filterbox, zodat je aan de clientkant filtert. Dus hoewel het niet leuk is voor deze aanbieders, zie ik geen direct gevaar voor de klanten.
Ik vraag me af of de SMTP blokkering die nu in mijn internet+bellen account zit er dan ook weer af gaat 🙂
Hoe zit dat eigenlijk? Veel (de meeste?) internet providers in Nederland (en daarbuiten) blokkeren SMTP ter bescherming van het hele internet (zo kunnen hun klanten geen spambots worden). De enige manier om mailberichten weg te kunnen sturen vanaf een mailclient is via de server van je provider. Mag dat blokkeren dan ook niet meer?
Het is te hopen dat de makers van deze wet deze dusdanig formuleren dat geboden data, wanneer verzonden via Skype of applicaties als Whatsapp ook zonder vertragingen wordt doorgelaten. Het alleen in de wet opnemen dat alle internetdata vrij toegankelijk moet blijven zonder heffingen zegt namelijk niets over hoe lang de provider er over mag doen om de opgevraagde/verzonden data te distribueren. Diensten als Whatsapp en Skype functioneren tenslotte alleen optimaal wanneer de data real-time wordt gedistribueerd aan alle betrokkenen. Bij SMS tekstverkeer wordt tenslotte ook niet gegarandeerd dat je bericht meteen aankomt en er staat vast in de diverse voorwaarden daarvan te lezen dat dergelijk verkeer onderhevig kan zijn aan drukte op het netwerk.
@Peter: ‘..zonder vertraging wordt doorgelaten’.
Dit is meer een kwestie van ‘internet kwaliteit’ dan het compleet blokkeren van protocollen/diensten. Wanneer de betreffende aanbieder met opzet de boel gaat vertragen stapt de klant toch gewoon over op een provider die wel kwaliteit levert?