Telecomaanbieder KPN gaat extra kosten in rekening brengen voor klanten die op hun mobiel gebruik maken van spraakdiensten via internet (voip) zoals Skype en tekstdiensten als WhatsApp. De diensten worden niet geblokkeerd maar er moet extra voor worden betaald. Dat maakte KPN-directeur Eelco Blok bekend tijdens de presentatie van de bedrijfsstrategie tot 2015. Ook zei hij dat de tarieven voor mobiel internet omhoog gaan.
Het zogeheten tariferen, zoals KPN de maatregel noemt, geldt niet voor bestaande abonnementen. De telecomaanbieder ziet zich genoodzaakt om kosten in rekening te brengen omdat de inkomsten uit telefoongesprekkken en sms-verkeer via het netwerk teruglopen door concurrentie van internetspraakdiensten en tekstdiensten. Die inkomsten zijn volgens de leverancier noodzakelijk om investeringen in het breedbandnetwerk te betalen en zo klanten goede dienstverlening te kunnen blijven bieden.
Het bedrijf investeert volgens Blok dit jaar 1,2 miljard euro in het netwerk in Nederland. In 2013 moet het breedbandnetwerk een snelheid hebben van 42 Mb/s.
Blok toonde een overzicht van het gebruik van telefoon, sms en internet. Het laat zien dat de maatregel om extra kosten in rekening te gaan brengen voor apps als WhatsApp en Skype is ingegeven door een daling van bellen, stagnatie van sms'en en de groei van het gebruik van internet.
Gebruik WhatsApp
Het gaat om cijfers van aanbieder Hi, onderdeel van KPN. De klantgroep bestaat voornamelijk uit jongeren. KPN ziet hun gedrag als voorbode voor de toekomst. In augustus 2010 gebruikte nog geen enkele Hi-klant Whatsapp, terwijl in april 2011 ongeveer 85 procent gebruik maakt van de mogelijkheid om tekstberichten te versturen via internet.
Blok maakte ook bekend dat de bedrijfsnaam van ict-dienstverlener getronics wordt omgedoopt in KPN.
Chris,
KPN was de beste telecom provider toen wij nog toestellen gebruikten met een draaischijf en toen mobiele telefoons het formaat van een aktentas hadden.
Daarna zijn de concurenten die even goed presteren gekomen, en daarna ging het met KPN aleen maar bergafwaarts.
Nou Nou KPN lekker bezig hoor net een abbonement bij jullie afgesloten SPIJT dat ik heb!!! Hoe lopen je klanten weg?? Door extra kosten te gaan vragen voor Whatsapp en Skype wat heel Nederland onderhand gebruikt… Echt te triest voor woorden!!! Ben benieuwd of het plan gaat slagen??!!! Schijnbaar slapen jullie nog steeds jullie willen dat mensen gaan betalen voor die diensten als jullie dat echt door gaan zetten zullen jullie binnen de korste keren FAILLIET zijn want niemand sluit nog een abbonement bij KPN af!! En vind het helemaal erg, want mensen hebben ook een duur abbonement zoals ik!! en dan moet je voor die diensten gaan betalen?? ECHT NIET!! Pak ik me Andere telefoon wel om te Whatsappen hoor NO PROBLEMO!!!!
Ehh ik snap niet hoe ze er onder kunnen lijden? Minder sms-verkeer, nou en? Mensen met een databundel hebben dus ook een mobiele telefoon abonnement, en hebben dus vooraf al betaald voor die belminuten en sms’jes, ook al gebruiken ze die niet?
geld dit ook voor blackberry pin ??
en vanaf wanneer gaat het in ?
Als ze het spelletje zo willen spelen moeten ze dat zelf weten, maar mensen gaan toch geen Whatsapp meer gebruiken als bijna even duur wordt als gewoon sms’en..
Gelukkig heb ik Vodafone Blackberry abonnement en zijn ze daar een stuk meer op klanten gericht dan bij KPN, hopelijk gaat Vodafone hier niet zo ver in, want dan zeg ik ook vaarwel tegen Vodafone en ga ik weer prepaid.
De andere providers zullen vanzelf volgen.
Dat is Nederland, alles uitzuigen tot de laatste cent en wij domme hollanders nemen het nog ook…..
Iedereen kan wel lopen vitten op KPN , maar 1 ding is zeker ik heb altijd goed bereik en goede service. Ik ben al jaren klant en stap never niet meer over. Ben tevreden en al kost me het een paar euro, s meer ik heb wel kwaliteit. Het is logisch dat er geïnvesteerd moet worden aangezien iedereen massaal is geen internetten. Maar o wee als er geen goed bereik is of weer eens de zoveelste storing zoals ik zo vaak hoor bij andere providers daar zit je dan met je goedkope abonnement wat je uiteindelijk 3 euro bespaart maar weer een uur aan een dure klantenservice vast zit. KPN is het enige Nederlandse telecombedrijf en die moet ook Ned. Blijven. Ik zweer erbij!