De belangrijke ontwikkelingen op het gebied van telecom: ze zijn terug te vinden in deze bijdrage, die onderdeel uitmaakt van de Consultancy Guide 2011.
Wat is het?
Telecom is al jaren niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Waar het vroeger vooral betrekking had op gesprekken via vaste of mobiele telefoons, verstaan we tegenwoordig onder telecom ook het steeds vaker het versturen en ontvangen van data, het mobiele gebruik van internet en de integratie tussen mobiele telefoon en de werkplek op kantoor.
Trends
MKB stapt massaal over op smartphone
In het midden- en kleinbedrijf (mkb) maakt de smartphone een opmars. Van de ondernemers heeft nu al meer dan 43 procent zo'n toestel. Dat groeit binnen een jaar waarschijnlijk tot 65 procent. De andere mkb'ers willen echter voorlopig niet aan de smartphone. Dat blijkt uit een onderzoek van marktonderzoekers De Vos & Jansen onder ruim vijfhonderd mkb'ers.
Een derde van de ondernemers gebruikt de smartphone over een jaar voor bellen, sms'en en e-mailen. Ruim 23 procent van de ondervraagde ondernemers zou een smartphone alleen gebruiken om te bellen en sms'en. In deze groep respondenten vallen volgens de onderzoekers, die werkten in opdracht van KPN, voornamelijk de mensen die weinig interesse in een smartphone hebben.
Een iets kleinere groep (21,7 procent) gebruikt het toestel ook om te internetten. Bijna 15 procent zou het slimme mobieltje gebruiken om zijn agenda te raadplegen. Het onderzoek toont dat het in deze gevallen relatief vaak gaat over mkb'ers met een leeftijd tussen de 41 en 50 jaar. Bij jongere ondernemers is het mobiel bekijken van hun agenda minder belangrijk.
Smartphone bepaalt verhouding werk/privé
Van de mkb'ers die momenteel een zakelijke smartphone bezitten, gebruikt meer dan driekwart hun toestel ook voor privédoeleinden. Het bewaren van de balans tussen werk en privé is voor ruim 42 procent de grootste uitdaging als ze met een smartphone overal zouden kunnen werken. Andere veelgenoemde uitdagingen zijn het niet laten opjagen door binnenkomende berichten (35,3 procent) en het afstand nemen van werk (26,7 procent).
Bijna 42 procent heeft tijdens vakantie 'een paar keer' per e-mail of telefoon zakelijk contact. Een kwart zegt dat nooit op vakantie te doen. Het gaat daarbij vaak om de respondenten die eerder in het onderzoek aangaven dat ze weinig interesse in een smartphone hebben.
Consumentenelektronica op de werkvloer
De ict-infrastructuur van Nederlandse bedrijven is onvoldoende voorbereid op het toenemende gebruik van consumentenelektronica op de werkvloer. Vooral de ondersteuning en de beveiliging schieten te kort. Toch gebruikt 95 procent van de medewerkers die op het bedrijfsnetwerk zitten, minstens één apparaat dat door henzelf is aangeschaft. Dat blijkt uit onderzoek van het bureau IDC in opdracht van technologiebedrijf Unisys.
Veel meer Nederlandse medewerkers gebruiken privé-apparaten dan hun werkgevers verwachten. 27 procent gebruikt op het werk een privé-smartphone en 18 procent een privé-notebook. Hun werkgevers denken dat dit respectievelijk 9 en 4 procent bedraagt. Doordat de privé-apparaten, zoals Blackberry's, iPhones of consumentennotebooks, zowel voor zakelijke als privédoeleinden worden gebruikt, zal er behalve persoonlijke gegevens ook bedrijfsinformatie op staan.
Uit het onderzoek blijkt dat zowel de medewerkers als de ict-beheerders vinden dat hun organisatie consumentenelektronica slecht ondersteunt en beveiligt. De beheerders schatten dit wel beter in dan de medewerkers zelf. Ook de ondersteuning van social networks laat volgens de respondenten te wensen over.
'Zakelijke iPad vraagt te veel beheer'
De iPad is nog niet klaar voor zakelijk gebruik. Dat vinden experts van het Computable-topic Mobility. Ze vragen zich vooral af of de tablet van Apple in een bedrijfsomgeving is in te passen. 'Zeker in de grote bedrijfsomgeving zal de iPad niet binnen de gangbare beheersprocessen worden opgenomen. Vooral daar waar beheer is uitbesteed, zal een exoot vaak tot extra en hoge kosten leiden', zegt eigenaar Keimpe Bleeker van Ynform.
Consultant Eric Bun van Verdonck, Klooster & Associates, die samen met zijn collega en Computable-expert Danny Frietman onderzoek deed van naar de mogelijkheden van een e-reader binnen een zakelijke omgeving, denkt dat de beperkte openheid van het Apple-platform de adoptie van de iPad in een zakelijke omgeving beperkt. 'Het zal de it-afdeling ervan weerhouden om direct diverse applicaties of toepassingen te ontwikkelen die bedrijfstoepassingen toegankelijk maken op de iPad', zegt Bun. Hij vindt overigens de iPad de meest geschikte e-reader voor zakelijke gebruikers. 'De zakelijke gebruiker wil productief werken en daarin kom de iPad tegemoet.'
Wie geeft hierover advies?
Altran
Atos Origin
Avaya
BT
Capgemini
Centric
Corso
Deloitte
Getronics (KPN)
HP
Humiq
IBM
Imtech ICT
KPMG
Logica
Nobel
Siemens
Simac Techniek
Telindus
T-Systems
Selectie adviesbedrijven
Bovenstaande lijst kwam tot stand door aan de veertig grootste adviesbedrijven te vragen over welke ict-deelgebieden zij adviseren.
De selectie van de veertig grootste adviesbedrijven is uitgevoerd door Mazars Berenschot Corporate Finance. Dat gebeurde op basis van omzetgegevens van ict-bedrijven die ict-advisering als hoofdbedrijfsactiviteit hebben. Deze omzetgegevens zijn gehaald uit openbare bronnen.
Consultancy Guide 2011
De Consultancy Guide 2011 is verschenen op 17 december 2010. De gids geeft een overzicht van de belangrijkste deelgebieden in de ict waarover consultancy-bedrijven adviseren. Daarnaast presenteert de gids alle resultaten van het onderzoek dat Motivaction uitvoerde.
Heel herkenbaar. Momenteel zijn wij als bedrijf namelijk ook aan het kijken in hoeverre we eigen smartphones van medewerkers bij klanten moeten ondersteunen. Steeds vaker krijg ik ook de vraag “kun je dit telefoontje even instellen?”, maar er is geen eenduidig beleid voor. Het wordt meestal wel gedaan, maar als er iets mis mee gaat, dan komen ze wel weer bij ons, de dienstverlener, aankloppen.
Naar verwachting zal de nieuwe generatie beter met een smartphone om kunnen gaan. Vrijwel alle nieuwe starters beginnen ook met een smartphone.
Binnen enkele jaren zal het de nieuwe standaard zijn voor mkb nederland.
Uit het onderzoek blijkt dus dat de meeste smartphones slechts als PDA worden gebruikt, wat ook met de meeste telefoontoestellen kan. En die zijn veel goedkoper. Jammer dat de nieuwe smart functionaliteit zo weinig gebruikt wordt, al kan ik dit bij het MKB wel voorstellen. De groei van de smartphone markt is bepaald geen revolutie, maar simpelweg reguliere vervanging van het oude GSM toestel door een flitsend uitziend toestel waarmee je ook kan laten zien dat je succesvol bent.
Het beheer voor zakelijk gebruik kost inderdaad te veel. Dat komt vooral omdat de leveranciers hun smartphones nog te veel als telefoon/gadget en te weinig als mobiele werkplek zien. Diederik Toet spreekt terecht van consumentenelektronica.
Devices moeten effectief en efficiënt te beheren zijn voordat ze zakelijk een plek kunnen krijgen. Dan wordt de integratie tussen mobiele telefoon en de kantoorwerkplek ook interessant.
Als e-reader is de smartphone niet erg geschikt. Pak dan een subnoteboek of tablet-pc met een wat groter scherm.
Goed artikel en volledig eens met SmartPhoneClub.com. Wij zien ook veelal bij bedrijven dat het instellen van allerhande telefoons “even” wordt toegevoegd aan het in het algemeen al zeer uitgebreide pakket aan taken van de ICT-afdeling. Ook zien we vaak wildgroei in het smartphone/tablet-landschap waardoor het beheer erg lastig kan worden.
Echter, wij zijn sinds kort partner geworden van MobileIron. Deze software biedt de klant de mogelijkheid om alle gangbare smartphone- en tabletplatforms vanuit één managementinterface centraal te beheren. iOS, Symbian, Android, Blackberry en Windows Phone: allemaal vanuit één interface. Policy’s, kostenbeheersing, applicatiemanagement, security, remote lock en wipe en nog veel meer features.