De meningen van de Computable-experts over de aangekondigde Kin One- en Kin Two-mobieltjes van Microsoft lopen sterk uiteen. Sommige experts zien het toestel vooral als een consumentenmobiel, terwijl andere de inzet voor zakelijke toepassingen zeer goed mogelijk achtten. Volgens sommige experts is de introductie van de toestellen een kansloze expeditie in een verzadigde markt terwijl anderen de introductie zien als een kans voor de leverancier om op termijn uit te groeien tot de grootste speler op de mobiele telefoniemarkt.
Microsoft verraste maandag 12 april 2010 met de introductie van twee zelfontwikkelde mobiele telefoons die volledig zijn gericht op koppeling met online sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en MySpace. Computable legde zijn experts onder andere de vraag voor of zij mogelijkheden zien voor zakelijk gebruik of toepassingen van deze toestellen.
Actief in bedrijfsleven
Eildert van Dijken, verkoopdirecteur Comsys Telecom & Media: 'Volgens de specificatie zijn deze toestellen niet primair ontworpen om te koppelen met Exchange en andere zakelijke applicaties. De toestellen zijn op de nieuwe generatie gericht: jonge mensen die chatten en sociale netwerksites en applicaties gebruiken. Natuurlijk is deze generatie nu ook in het bedrijfsleven al actief.' Daardoor ziet Stefan Maertens, telecom en ict-consultant bij BViP, zeker mogelijkheden voor zakelijke toepassingen. 'Met de instroom van een hele nieuwe generatie kantoormedewerkers die grootgebracht is met instant messaging en social media zie ik absoluut mogelijkheden om deze applicaties zakelijk te gaan gebruiken.'
Joost Lucassen, consultant bij Expanding Visions: 'Dit zijn natuurlijk echte consumentenmarkt-toestellen, maar dat is de iPhone van Apple ook en die verschijnt ook steeds meer in de zakelijke omgeving.' Lucassen deelt de gebruikers van mobiele telefoons op in twee gebruikersgroepen. Namelijk mensen die de toestellen die ze privé gebruiken ook graag zakelijk willen gebruiken. Ten eerste iPhone-gebruikers die zich vooral richten op multimedia, internettoegang en sociale netwerken. De tweede gebruikersgroep bestaat volgens Lucassen uit gebruikers die een mobiele telefoon vooral zakelijk gebruiken en vooral eisen stellen aan integratie met Exchange, goede beveiliging, lange batterijlevensduur, degelijkheid en betrouwbaarheid.
Prive-zakelijk
Volgens Stefan Maertens bestaat er in de toekomst door het nieuwe werken geen scheiding meer tussen zakelijke of privé-apparatuur. 'Een telefoon voor de zaak en voor privé is volgens hem een traditionele gedachte. 'Straks hebben wij nog maar één apparaat dat wij overal met ons meedragen, gekoppeld aan de door ons gewenste informatie. Ik denk dat Microsoft met deze nieuwe hardware bewust deze kant van de markt opgaat. Uiteindelijk zal het toestel volledig integreren in alle producten van de leverancier.' Hij denkt dat dit een perfect moment is voor Microsoft om in te stappen en zich te richten op een jonge doelgroep die straks bij de it-netwerkbeheerder vraagt om dit soort applicaties. Maertens: 'De tijd dat it zich niet bezighield met telefonie ligt achter ons.'
Ik ben het niet eens dat de KIN ook voor zakelijk gebruik kan dienen. Het zijn geweldige producten, maar alleen voor jongeren. Ze kunnen niet meer als internetten, mailen, sms’en, bellen, muziek luisteren en gebruik maken van sociale sites. De telefoons zijn versimpelde versies van smartphones, waarbij ze alleen gericht zijn op jongeren. Het doel van Microsoft is waarschijnlijk om aan de behoeften van jongeren te voldoen, en ze kennis te laten maken met het eerder aangekondigde Windows Phone 7.
De KIN mist heel veel functies om aan de zakelijke eisen te voldoen, ook al passen de bedrijven zich aan. De KIN wordt vergeleken met de iPhone, maar de iPhone is ook gericht op zakelijk gebruik. De KIN ondersteunt niet eens de maak van applicaties door derden.