Telecomaanbieder T-Mobile biedt zijn abonnees per 31 maart 2010 alsnog een maandelijkse limiet van 59,50 euro op het gebruik van mobiel internet in het buitenland. Daarmee zwicht het bedrijf voor kritiek van telecomwaakhond Opta, die vindt dat T-Mobile niet voldoet aan Europese regels. Die verplichten elke aanbieder om vanaf 1 maart 2010 een optionele en vanaf 1 juli een standaard ingestelde dataroaminglimiet in te stellen.
Opta deed onderzoek naar de naleving van de nieuwe EU-regels door T-Mobile en legt het bedrijf een last onder dwangsom op als de regels niet voor eind maart 2010 worden nageleefd. Terwijl andere grote telecomaanbieders zoals KPN en Vodafone vanaf 1 maart hun klanten een dataroamingbegrenzing als optie aanbieden, bleef T-Mobile tot dusver bij zijn oude product. Daarmee kunnen gebruikers een dagelijkse dataroaminglimiet van vijf euro instellen.
Woordvoerster Priscilla Tomasoa van T-Mobile zegt dat haar bedrijf de limiet alsnog gaat aanpassen om te voldoen aan de EU-regels. Eerder legde ze uit dat het telecombedrijf met de bestaande dagelijkse begrenzing van vijf euro juist betere bescherming biedt dan de EU vereist. 'Met de dagelijkse limiet die wij sinds twee jaar aanbieden, loopt T-Mobile voorop in de bescherming van mobiele internetters.' Het bedrijf is deze mening nog steeds toegedaan.
Prepaid
Ook heeft de telecomaanbieder besloten om het voor zijn prepaidklanten onmogelijk te maken om in het buitenland te internetten vanaf hun mobieltje. 'De datakostenlimiet voor prepaid is technisch te moeilijk om te realiseren. Eigenlijk is het beltegoed van prepaidklanten al een goede kostenlimiet, maar we moeten dataroaming voor hen toch afsluiten.'
Vanaf 1 maart zijn telecomaanbieders verplicht om hun klanten een opt-in dataroamingplafond van vijftig euro (exclusief btw) binnen de Europese Unie te bieden. Vanaf 1 juli is het verplicht om de begrenzing van vijftig euro (exclusief btw) als standaardinstelling aan te bieden. Abonnees kunnen deze beperking uitschakelen.
[Eerder legde ze uit dat het telecombedrijf met de bestaande dagelijkse begrenzing van vijf euro juist betere bescherming biedt dan de EU vereist.]
Hoezo beter? 30×5 euro per dag is 3 keer meer kunnen verdienen aan klanten dan 50 euro per maand. Het is wel anders. Bij een daglimiet wordt je nooit lang afgesloten en kun je de volgende dag weer e-mailen. Wat het beste systeem is hangt af van de individuele klant.
Het allerbeste blijft over het algemeen nog om in het buitenland voor een paar euro een sim-only prepaid kaart te kopen en daarmee gebruik maken van een lokaal netwerk. En met een dual-sim telefoon (waarom kopen mensen die niet veel vaker?) ben je dan ook altijd nog bereikbaar op je eigen nummer.
Alle providers scheppen op dat ze internationaal zo groot zijn, maar sta je een kilometer buiten Nederland betaal je ineens 5 keer zo veel??