De storing die het netwerk van telecomaanbieder Vodafone anderhalve dag platlegde, is veroorzaakt door een falend fallback-systeem. Dat concludeert het bedrijf na onderzoek. Een landelijke gateway viel uit en de andere drie netwerkknooppunten konden die taken niet overnemen. Normaal gesproken gebeurt dat bij een storing automatisch. Door verstopping op het netwerk konden ruim vier miljoen zakelijke en particuliere abonnees hun mobieltje niet gebruiken.
Naar aanleiding van de resultaten uit het onderzoek past het telecomconcern zijn procedures aan zodat dergelijke netwerkproblemen in een eerder stadium kunnen worden gesignaleerd en opgelost worden. Bovendien gaat het bedrijf de vier landelijke gateways, netwerkknooppunten die zorgen voor het totstandbrengen van gespreks-, sms- en dataverkeer, intensiever bewaken.
Algemeen directeur Jens Schulte-Bockum van Vodafone Nederland meldt dat zijn bedrijf de ervaringen over deze grootschalige storing wil delen met 'andere relevante partijen', om zo een herhaling te voorkomen.
Verontwaardiging
Van woensdagmiddag 18 tot donderdagavond 19 november viel het netwerk van Vodafone uit. Onder de zakelijke gedupeerden waren medewerkers van Rijkswaterstaat, vervoersbedrijf Connexxion en vtsPN, de ict-afdeling van de Nederlandse politiekorpsen. De storing leidde tot veel publieke verontwaardiging. Een Tweede Kamerlid stelde voor dat telecomaanbieders hun netwerken delen op het moment dat er zich storingen voordoen.
Bij zakelijke klanten is het niet ongebruikelijk om afspraken te maken over de beschikbaarheid van de netwerkdiensten. Vaak wordt afgesproken dat de diensten meer dan 99,9 procent van alle tijd beschikbaar zijn. Dat lijkt veel, maar betekent dat de diensten jaarlijks ongeveer een halve dag uit de lucht mogen zijn.
Hoewel een storing van anderhalf etmaal zeker een schending van de afspraken is, wil woordvoerder Joost Galema niets zeggen over tegemoetkoming aan gedupeerde zakelijke klanten. 'De service-level agreements verschillen per klant en die gaan we niet aan de grote klok hangen.' Het bedrijf meldt wel dat abonnees een weekend lang gratis mogen sms'en ter compensatie.
Wat een gedoe, wat een geklaag! Ik vond het heerlijk, twee dagen kon niemand me lastig vallen. Geweldig! Het deed me terug verlangen naar de jaren tachtig. Ze zouden het vaker moeten doen! Kom op Vodaphone, trek gewoon lekker een keer per maand de stekker eruit, dan kunnen we allen eens rustig tot bezinning komen.
Storing Vodafone lag aan falende back-up. Sure, je hebt gelijk Computable!
@ maarten potor als je zo graag rust wil
zet je toch gewoon je telefoon uit.
En het is Vodafone met een f ipv ph.
ik vind dat vodafone het wel goed probeert te doen door een weekend lang gratis te laten smsen.
De meeste vodafone klanten hebben ondertussen ook een smsje gekregen.
Misschien hadden ze wat beter na moeten denken over de backup?
Daar meer in investeren is iniedergeval een goed idee voor in de toekomst.
Heel vervelend voor met name de zakelijk gebruikers!
Van die “vreemde” belletjes” heb ik ook wel eens last. Dan wordt je 8-9 keer gebeld door ‘nummer onbekend’ en wordt er voordat je uberhaupt kan opnemen ongehangen. Falende back-up lijkt me inderdaad wat makkelijk geredeneerd. @Paul Virus in het netwerk zou misschien kunnen. Zou ik als Vodafone ook niet aan de grote klok hangen.
@MLV
Is niet zo makkelijk als het lijkt. Natuurlijk kan ik de telefoon gewoon uitzetten, maar er zijn nogal wat mensen die beledigd zijn als je dat doet. Alsof je verplicht bent dat ding constant aan te hebben. Donderdagmorgen had ik een aantal mensen teruggebeld, en een paar zeiden toen zelfs beledigd, dat ze op teletekst hadden gelezen dat de storing al over was. Priv� contanten h�. Niet klanten van werk of zo.
@Tho
idd, backup ? zat er een tape vast ?
Men zal wel fall-back bedoelen
Telecom en Datacom en willekeurige welke netwerken dan ook zullen altijd enige vorm van storing hebben. De stroom valt wel eens uit, er staan files op de snelweg (een falen van de infrastructuur) en dus ook communicatie netwerken hebben hier last van.
Dat particulieren even niet kunnen bellen/gebeld worden is uitermate vervelend, maar ook wel weer overheen te komen.
Voor bedrijven kan het simpelweg geld kosten; maar goed dat is contractueel op te lossen door boete clausules af te spreken.
Voor belangrijke overheidsorganen, hulpdiensten en dergelijke moet je bedacht zijn op andere oplossingen die kunnen fungeren als back-up.
Als ��n telefoonnetwerk uitvalt, kan je het best zo inregelen dat de betreffende telefoon op een ander netwerk kan roamen. dit werkt in het buitenland met een Nederlands telefoon prima, waarom hier dan niet.
Mochten �lle telefoons uitvallen dan moet je kunnen terug vallen op andere communciatie middelen; bijvoorbeeld dus praatpalen, andere landlijnen en je hebt altijd nog het radioverkeer.
Bij een recente rampoefening werd zelfs gebruik gemaakt van zendamateurs om de communicatie levend te houden.
Ik sluit me aan bij de mening dat zakelijke gebruikers niets hebben aan een weekendje smssen.
Evenmin de particuliere klant trouwens, want die raakt nu alleen maar verslaafd aan smssen als deze het al niet was.
Ik werk overigens bij Connexxion, en kan melden dat een dergelijke storing inderdaad onze hele gang van zaken plat kan leggen. Er is op zo’n moment geen enkele communicatie meer mogelijk met onze verkeersleiding. De bussen hebben zich wel gered, maar een tram staat onder voortdurend toezicht. Plaatsbepaling met GPS icm GPRS, en tja… Als die laatste het niet doet…
Overigens hebben de bussen dan ook geen noodknop op het moment dat er een calamiteit staat te gebeuren. Een ieder heeft tegenwoordig een mobieltje, maar het is haast van de zotte.
We sturen raketten naar de maan en weer terug, maar een GSM/GPRS verbinding hangt af van 1 telefoonpaal in Groningen, nota bene.
Thijs
@Thijs
Connexxion heeft dit over zichzelf afgeroepen. Bij het uitfaseren van ComboNet is gekozen voor een goedkope oplossing.
Maar GSM is helemaal niet voor kritische communicatie ontworpen en al helemaal niet voor noodoproepen! GSM is ontworpen om grote groepen gebruikers tegen lage tarieven een dienst te bieden die behoorlijk betrouwbaar voor niet bedrijfskritisch gebruik.
Voor bedrijfskritische communicatie heb je andere systemen. Ga maar eens op bezoek bij jullie buren, GVU of bij de HTM. Die hebben hun zaken wel voor elkaar.