Voor onze jaarlijke Consultancy Guide vroegen we onze Computable-experts waarom je als bedrijf een consultant zou moeten inhuren om je te laten adviseren over telecom. Voorheen werd elke tien jaar de telefooncentrale vervangen door de facilitair manager, vertelt Paul Nagel van Vodat. 'Met de beste bedoelingen, maar zonder enige visie. De aanschafprijs was vaak het enige wat telde. Waar veel mensen niet bij stilstaan is het feit dat de grootste kosten pas komen na de ingebruikname.'
Wat is het?
Telecommunicatie is communicatie op afstand in de breedste zin des woords, vindt Jasper van 't Wout van Digacom. 'Telefonie, videovergaderen, unified communications, samenwerking, telepresence, enzovoorts. Het begrip telecom is veel breder dan enkele jaren geleden, toen daarmee nog vooral vaste en mobiele telefonie werd bedoeld.' Ook volgens Paul Nagel van Vodat is in telecomland veel veranderd: 'Vroeger zagen bedrijven telecom vaak als een doos in de bezemkast van de facilitair manager. Nu zien management en ICT het vaker als een strategisch bedrijfsmiddel. Ook Sharepoint, Twitter en Google Wave zijn tegenwoordig Telecom, meent Eildert Van Dijken van Comsys bovendien.
Moet ik hierover nadenken?
Telecom is relevant voor vrijwel alle bedrijven doordat het de manier is om in verbinding te staan met klanten en toeleveranciers, zegt Patrick Blankers van Ericsson. Voor veel bedrijven is telecommunicatie bovendien essentieel voor het efficiënt laten verlopen van de interne processen. Als de core business van een bedrijf (hetzij in omzet, hetzij in kosten) een directe relatie heeft met de telecommunicatie-infrastructuur, is het belangrijk om een strategie te formuleren.
De doorlooptijd van bedrijfsprocessen, projecten en salestrajecten wordt in hoge mate bepaald door communicatiesnelheid, redeneert Pierre Ottenheim van Dimension Data. Bedrijven met een telecomstrategie kunnen hun communicatiebehoefte optimaliseren voor hun specifieke bedrijfsproces. Een strategie is belangrijk om de klanttevredenheid te verhogen, kosten te beheersen maar bovenal om de organisatie efficiënter te maken.
Traditionele telefonieoplossingen hebben een hoge betrouwbaarheid. Dat wil echter volgens Paul Nagel niet zeggen dat je dat zondermeer accepteert als alleen de bereikbaarheid goed is en de kosten beheersbaar. 'Telecom is steeds meer onderdeel geworden van veel gebruikte infrastructuur, zoals een bedrijf ook niet zonder stroom, water of gas kan. Zonder deze elementaire zaken heeft een bedrijf geen bestaansrecht.'
Wat valt er te kiezen?
Bedrijven dienen af te wegen in hoeverre continuïteit van de telecomdienst noodzakelijk is voor de bedrijfsvoering en in hoeverre nieuwe telecomoplossingen bijdragen aan de efficiëntie van de bedrijfsprocessen. Patrick Blankers van Ericsson geeft als voorbeeld een business case te maken of de kosten van mobiel telefoneren door personeel in het veld opwegen tegen de efficiëntieverbeteringen in de bedrijfsvoering.
In welke mate moet je de communicatiemiddelen met elkaar en met bestaande applicaties integreren?, vraagt Pierre Ottenheim zich af. 'Welke kostenaspecten zijn belangrijk en wat levert de telecommunicatie op? Welke oplossingen passen het beste bij welke gebruikers? Hoe wordt omgegaan met beheer en security?'
Het gaat erom dat je als bedrijf zo efficiënt, gemakkelijk en duidelijk mogelijk kan communiceren met je doelgroepen, medewerkers en partners, vindt Jasper van 't Wout. 'Het is belangrijk dat bedrijven bij investeringen niet puur kijken naar vervanging van bestaande oplossingen, maar dat ze vooruit denken. Bij beslissingen over telecom moet je uitgaan van business cases voor morgen, niet voor vandaag.'
Wat is daar zo moeilijk aan?
Mentaliteit en besef kweken is niet eenvoudig, weet Eildert Van Dijken. Een consultant kan helpen door te meten, een spiegel voor te houden en bespreekbaar te maken. Daarnaast moeten de tools passen bij deze tijd en de behoefte van de omgeving waarin men acteert. Een consultant brengt kennis van de mogelijkheden mee en kan de juiste vragen stellen om tot een voorstel en implementatie te komen.
Voorheen werd elke tien jaar de telefooncentrale vervangen door de facilitair manager, vertelt Paul Nagel. 'Met de beste bedoelingen, maar zonder enige visie. De aanschafprijs was vaak het enige wat telde. Waar veel mensen niet bij stilstaan is het feit dat de grootste kosten pas komen na de ingebruikname!'
Wie geeft hierover advies?
AAC Cosmos
Accenture
Altran
Atos Origin
Avaya
BT
Capgemini/Sogeti
Centric
Ernst & Young
HP
ICT Automatisering
Imtech ICT
IT Staffing
KPN/Getronics
Logica
Microsoft
Nobel
Siemens
Simac
Tata Consultancy Services
Triple P
T-Systems
Unisys
VX Company
Selectie adviesbedrijven
Bovenstaande lijst kwam tot stand door aan de veertig grootste adviesbedrijven te vragen over welke ict-deelgebieden zij adviseren.
De selectie van de veertig grootste adviesbedrijven is uitgevoerd door Mazars Berenschot Corporate Finance. Dat gebeurde op basis van omzetgegevens van ict-bedrijven die ict-advisering als hoofdbedrijfsactiviteit hebben. Deze omzetgegevens zijn gehaald uit openbare bronnen.
Beste lezer,
het is mooi dat er een heel leuk lijstje is toegevoegd van bedrijven die advies verlenen. Het is alleen wel jammer dat meer dan de helft van deze bedrijven geen kennis en/of toegevoegde waarde heeft m.b.t. advies over bedrijfs-telecommunicatie. Ook is het niet zo dat adviesbureaus die zich richten op precies die tak van sport precies weten wat de “nieuwe” technologieen te bieden hebben.
Mijn -gratis- advies is daarom dan ook: luister eerst eens heel erg goed naar je medewerkers, documenteer hun (huidige) problemen, hun (minimale) eisen en wensen (nice-to-haves) en biedt deze dan aan bij leveranciers.
Oh, en misschien biedt jullie huidige platform al deze functionaliteiten al aan maar wisten jullie het niet. Uit ervaring kan ik stellen dat dit meestal een feit is (onbekend maakt onbemind?)
Misschien is het vooral handig om eens te praten met je huidige leverancier/ondersteunende partij?
Veel succes!
Helaas staan in bovenstaande lijst geen enkele partij die zich afgelopen 10 jaar heeft bezig gehouden met het doorlichten/advisering van huidige infrastructuur, belgedrag, hardware etc. om vanuit deze werkwijze een “schone” basis te creëren en hierna pas een oa kostenbesparende toekomstvisie op los te laten.
Hier zijn helaas in Nederland maar een klein aantal partijen uniek in.
Vraag inderdaad je eigen telecomleverancier eens hoever zij mee kunnen denken i.p.v. de hoofdprijs te betalen voor het inhuren van dure telecomconsultants.
LS
Inderdaad moet benadrukt worden dat er veel ’telecomboeren’ zijn die niet transparant zijn. Naar ik vermoed ligt het aan het feit dat veel partijen gewoon willen verdienen. Zo weinig mogelijk moeite, zoveel mogelijk centen. Daarom is er in deze branche wel degelijk een serviceprobleem. Dit uit zich in partijen die ‘iets’ aanschaffen, omdat ze het woord of de uitdrukking hier en daar eens hebben horen vallen.
Wat betreft de problemen, wensen en eisen:
Mijn ervaring is dat houten taal met het hoofd ICT het meeste inzicht geeft. Beste ondernemers, deze mensen weten het beter dan u, maar zullen het het hoofd Financiën nooit op de hoogte stellen als u zegge 33% minder kan betalen. Mijn ervaring is dus ook dat bijna alle ICT-ers snel nee zeggen. Het is de portemonnaie van hun bedrijf, versus de eigen gevreesde werkdruk. Smoesjes, al het werk ligt bij de telecomorganisatie, niet ICT. En werken voor je geld is helemaal niet erg.
Voorbeeld is een oude bekende van mij. Zijn ICT-er kon via ons ca 43.000,- euro op jaarbasis besparen. Daar heeft de ICT-er gewoon nee tegen gezegd. Totdat ik zijn hoofd Financiën (waarbij ik deze ICT-er zonder enige terughoudendheid heb gepasseerd) ervan op de hoogte heb gesteld.
Vaak is het zo dat een bedrijf al toegang heeft tot een hoop oplossingen, maar daar simpelweg geen gebruik van maakt. Zo kom ik meer dan eens in mijn werk tegen, dat klanten twee of zelfs driedubbel apparatuur hebben aangeschaft, terwijl de aankoop van het juiste medium in 1 keer alles zou hebben geïmplementeerdt.
Meest frustrerend voor mij als specialist:
Bedrijven die zo naamgebonden denken, dat ze hun uitgaven hebben verdubbeld. Meestal weet ik aan de telefoon al dat ze zichzelf aderlaten door relaties die slechts willen verkopen. Alle optimalisering ten spijt. Ik houd dan maar mijn mond dicht en laat die mensen in hun waan. Ze betalen zich Blauw en ergeren zich Groen en Geel. Toch noemen ze hun aderlating ‘betrouwbaar’. Puur gevoel, dus slecht ondernemerschap.
Keer op keer weer bied ik bedrijven substanciele besparingspercentages aan. Telefonie is een homogeen product, dus het gaat om geld en service. Maar de meeste ‘ondernemers’ blijven als te lang gevangen vogeltjes in hun kooi zitten.