Telecombedrijf BT zet in de Benelux 125 man op straat, waarvan honderd in Nederland en 25 in België. Dat meldt de Belgische ict-site Datanews op basis van anonieme bronnen binnen BT. De woordvoerder van het telecomconcern wil het aantal ontslagen niet bevestigen, maar ontkent ze ook niet. Hij vertelt wel over het reductieprogramma dat zijn bedrijf wereldwijd en dus ook in de Benelux doorvoert. Dit jaar verdwijnen wereldwijd vijftienduizend banen.
'Onze bedrijfsvoering wordt onder de loep genomen en er zullen dit jaar inderdaad functies verdwijnen', zegt de voorlichter. Hij wil niet zeggen om hoeveel ontslagen het daarbij gaat en wijst er op dat een groot deel via natuurlijk verloop gebeurt. Ook probeert BT personeel elders in te zetten en bepaalde functies uit te besteden.
Half mei 2009 kondigde de BT-groep voor de tweede keer in een halfjaar een grootschalige ontslagronde aan. Tot het eind van 2009 verdwijnen waarschijnlijk vijftienduizend banen. Eind november 2008 schrapte het bedrijf ook al vijftienduizend functies, waarvan tienduizend ingehuurde krachten. Met de ontslagen wil de telecomleverancier zijn organisatie vereenvoudigen en stroomlijnen.
Slechte prestatie
Bij BT Benelux werken ongeveer tweeduizend mensen, waarvan circa 1400 in Nederland. Wereldwijd heeft BT 147.000 medewerkers, waarvan 42.000 zijn ingehuurd. 29.000 mensen werken bij BT Global Services, de dienstverleningstak van het concern. Die divisie lijdt al enkele kwartalen verlies, wat drukt op de bedrijfsresultaten van de hele BT-groep. Het totale concern verloor in het boekjaar dat liep van april 2008 tot april 2009 134 miljoen pond bij een omzet van 21 miljard. 'De slechte prestatie van BT Global Services overschaduwt de goede cijfers van de overige divisies', meldde algemeen directeur Ian Livingstone in een toelichting.
Naar aanleiding van de slechte resultaten schrijft BT 1,3 miljard pond af op tegenvallende opbrengsten uit gesloten contracten. Begin 2009 maakte het bedrijf al bekend dat het 370 miljoen pond afschreef. Toch haalde BT Nederland in de eerste maanden van 2009 een aantal nieuwe contacten binnen. Zo sloot het een contract met TNT Post en met het ministerie van VWS.
Blij dat ik daar niet meer zit, was organisatorisch al een bende toen ik er nog werkte en dat toont zich nu wel weer aan.
Bij BT is men erg goed in alles erg inefficient doen. Ook het beloningssysteem is goed doordacht. Personeel brieven sturen waarin ze gefeliciteerd worden met een nieuwe functie en een bijlage waar een minimum en maximum salaris voor die functie wordt vermeldt, en vervolgens het echte salaris ruim 30% onder het minumum wat bij die functie hoort laten zijn. Dit geldt overigens alleen voor personeel dat al 7 jaar trouwe dienst heeft geleverd. Nieuw personeel krijgt wel wat bij de functie hoort.
Als je als werkgever personeel met de grootste bek en minste prestaties, toch het hardst beloont heeft dat een lekker positief effect op de motivatie van de overige werknemers.
Als werknemer heb ik het altijd naar mijn zin gehad bij BT en zie ik, nu ik weg ben dat BT, echt het een van de betere is! Zou zo weer terugkomen!