Telecombedrijf KPN heeft zijn leveranciers een brief gestuurd waarin het bedrijf vraagt de tarieven met twintig procent naar beneden bij te stellen. Het gaat om leveranciers die geen preferred supplier zijn. KPN doet onder andere zaken met Atos Origin, die zijn onderaannemers vraagt hun tarieven te verlagen.
Leveranciers van KPN zonder preferred supplier-status moeten hun tarieven met twintig procent naar beneden schroeven. Het telecombedrijf heeft zijn leverancier hierover een brief gestuurd. Volgens een woordvoerder van het bedrijf hebben ongeveer duizend leveranciers een brief ontvangen. Dat zijn niet alleen ict-leveranciers, maar ook bijvoorbeeld vertalers.
KPN ziet dat de prijzen in de markt dalen door de verslechterde economie. Veel consultants konden hun tarieven de afgelopen jaren verhogen en nu hoopt het telecombedrijf dat ze de prijzen nu naar beneden bijstellen. Volgens de woordvoerder heeft het bedrijf niet veel reacties gehad: "En de reacties die we kregen waren heel feitelijk."
De woordvoerder kan niet zeggen wat met de contracten gebeurt als de leveranciers niet ingaan op het verzoek.
KPN is een van de klanten van de dienstverlener Atos Origin. Het bedrijf stuurde zijn onderaannemers een brief met de vraag of zij hun tarieven met tien procent willen verlagen.
Ook wij hebben een directief ontvangen van KPN waarin zij stellen dat onze tarieven met 20% naar beneden moeten, alsof onze mensen dus ook meteen een loonsverlaging van een groot aantal procenten krijgt. Ik zie het al voor me, we sturen een brief naar ons personeel met de mededeling dat par 1 januari hun salaris met 20% wordt gekort !!!!!
KPN gaat overigens wel erg ver met dit machtsmisbruik, George Banken schreef terecht in de Telegraaf dat een betalingstermijn van 90 dagen zoals KPN in een brief te kennen geeft, als heel normaal moet worden gezien. Welnu, ik kan u vertellen dat dit slechts een formaliteit is, KPN misbruikt zijn groot aantal kleine leveranciers als een “leenbank”. Ze kopen voor grote bedragen in via deze kanalen en nadat de factuur is goedgekeurd ( 20 tot wel 30 dagen) gaat de termijn van 90 dagen in, in de praktijk betekent dit 120 dagen wachten op je geld terwijl de lonenen en de leveranciers wel binnen 30 dagen moeten worden betaald door deze bedrijven. Dit kan niet lang goedgaan !!!! Op deze manier helpen de “grote” bedrijven onze economie nog verder om zeep. In feite zouden we met zijn allen de “GUTS”moeten hebben om hier massaal NEE tegen te zeggen !!!
Overigens geeft de overheid zelf het juiste voorbeeld, vtsPN heeft ca 60 mensen van Atos te kennen gegeven dat ze in week 51, 52, 1 en 2 niet welkom zijn !! En dat de tarieven per 1 januari met minimaal 10% gekort worden omdat anders de contracten verbroken worden. (Verkregen onder Europeese Tender) Atos, weiger dit en sleep ze voor de rechter !!!
De regering zou hier moeten ingrijpen, maar die zijn waarschijnlijk te druk met “bankiertje” spelen !!!!
Er gaan nog meer rare dingen gebeuren over de ruggen van de kleinere bedrijven, let op mijn woorden…..
Wordt vervolgd!!!
Gaat KPN de tarieven voor klanten ook verlagen dan? Ik vermoed van niet, ik denk dat die alleen maar hoger worden. KPN, een tip: iets minder bonussen uitkeren aan de TOP dit zou wel eens gunstig kunnen zijn voor klanten en kleine ondernemingen.
Ik heb al een oplossing:
Ik stuur KPN een brief met de volgende mededeling:
Geachte serviceprovider,
Gelet op de ontwikkelingen in de markt deel ik u hierbij mede dat onze interne facturatieprocessen per 1 januari worden aangepast.
Uw facturen voor ADSL en telefonie worden zorgvuldig 20 a 30 dagen opgeslagen alvorens ik ze goedkeur. Vervolgens zal ik de factuur, minus 20 procent, binnen 90 dagen aan u overmaken.
Wij hopen dat u begrip kunt opbrengen voor deze situatie.
Met vriendelijke groet,
Een licht gefrustreerde klant.
Beste Ad,
Er zijn veel wijze spreuken en gezegden. Herinner je, je deze nog?
– Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
– Samen sta je sterk.
Probeer het eens. Wie goed doet, goed ontmoet.
Zo kunnen we elkaar allemaal kapot maken. We helpen niet om uit de recessie te komen, nee we geven nog een goede trap na. Ik hoop dat KPN en soortgelijke bedrijven dik uitgemeten worden in de pers. Ook dat het klanten gaat kosten.