Het is nog maar de vraag of mobieltjesfabrikant Sony Ericsson over drie jaar nog bestaat. De directeur van Sony spreekt zijn twijfels uit over de joint venture met Ericsson. Het bedrijf gaat door een diep dal.
Algemeen directeur Sir Howard Stringer van Sony twijfelt over de joint venture die zijn bedrijf in 2001 aanging met het Zweedse Ericsson. Dat zegt hij in de krant Die Welt. "We moeten weer op dezelfde manier gaan samenwerken als twee jaar geleden, anders moet de joint venture zijn eigen oplossing maar vinden", aldus de Britse topman.
Diep dal
De samenwerkingsonderneming Sony Ericsson gaat momenteel door een diep dal. Afgelopen jaar slonk de nettowinst van 220 miljoen naar slechts zes miljoen euro. Bovendien besloot het bedrijf tweeduizend man op straat te zetten. Stringer: "Het is zeker een lastig jaar geweest, maar het is nooit gemakkelijk om een partner uit te kopen."
Daarmee zou hij de indruk geven Ericsson te willen uitkopen. "Een van de belangrijkste kenmerken van het digitale tijdperk is de noodzaak om snel te handelen. Het is moeilijk om in een joint venture net zo snel te handelen als in je eigen bedrijf, omdat je altijd zit te discussiëren en onderhandelen." Op de vraag of het telefoonmerk Sony Ericsson over drie jaar nog bestaat, geeft hij slechts een omslachtig politiek antwoord.
Onder druk
Volgens Sony Ericsson staat de winstmarge van het bedrijf onder druk door de zwakke vraag naar duurdere mobiele telefoons, uitblijvende groei in volwassen markten en de kosten van investeringen in opkomende gebieden.
Jammer, was op zich redelijk tevreden over mijn twee SE-telefoons. Maar ik denk dat de marktpenetratie inderdaad niet slaagt doordat SE er niet in slaagt zijn product een stukje transcedente kwaliteit mee te geven, waar Apple met de Iphone wel in geslaagd is. Het is net als met auto’s of je bouwt alleen Ferrari’s of je bouwt Opels. Opel maakt zijn winst met de middenmoot en heeft ook een GT in de aanbieding. Ferrari weet ook uit 599 winst te slepen. Als je als bedrijf voor de profit afhankelijk bent van je topproducten en niet van je cashcows moet je het in de exclusiviteit gaan zoeken anders moet je de winst toch zien te leggen bijde cashcow (en dus de midmarket range) en het exclusieve product als verliespost mee laten lopen om de cashcow een klein stukje trancendente kwaliteit te geven (by proxy so to speak).
Groeten, Ed
Beste Ed,
Probeer het nog eens uit te leggen,maar nu in het voor de gemiddelde Nederlandse (gadget-geile )telefoongebruiker begrijpelijke tekst.
SE heeft een aantal slechte high end telefoons veel te laat op de markt gezet. Neem nu de P990i, die was 1 jaar te laat en zat vol met fouten. En geen kat heeft software geschreven voor hun UIQ3 platform.
Geen wonder dat ze door een diep dal gaan….