Nog steeds zien veel cio's de iPhone voornamelijk als consumentenproduct. Slechts 2 procent is van plan de smartphone binnen een jaar zakelijk in te voeren. Zakelijk gebruik groeit vrijwel alleen doordat individuele medewerkers hun eigen iPhone voor hun werk benutten.
Slechts twee van de ruim honderd ondervraagde cio's overwegen de iPhone het komende jaar in hun bedrijf in te voeren. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek van analysebureau Bernstein Research. "Volgens mij zien de meeste investeerders de iPhone voornamelijk als consumentenproduct", schrijft analist Toni Sacconaghi.
Voor Apple is het echter van belang om voet aan de grond te krijgen in de zakelijke markt. De fabrikant hoopt dit jaar tien miljoen stuks van zijn smartphone te verkopen en zal daarvoor ook de zakelijke gebruiken moeten paaien. Apple heeft al enkele uitbreidingen gedaan om het toestel interessanter te maken voor zakenlui. Zo is er een software development kit beschikbaar, waarmee bedrijven hun eigen programma's voor de iPhone kunnen ontwikkelen. Ook werd het apparaat compatible gemaakt met het veel gebruikte zakelijke e-mailplatform Microsoft Exchange.
Aangeschaft door medewerkers
Hoewel minder dan 2 procent van de ondervraagde cio's overweegt de iPhone in hun onderneming in te voeren, blijkt 10 procent het gebruik van de iPhone wel te ondersteunen. Volgens de onderzoekers zal dat het komende jaar groeien tot een kwart. Het toestel wordt dan niet bedrijfsbreed ingevoerd maar door medewerkers zelf aangeschaft. "Als het zakelijk gebruik van de iPhone hier van afhankelijk is, zal dat de zakelijke penetratie ervan wel beperken", schrijft Sacconaghi.
Apple reageerde op het onderzoek met de mededeling dat 35 procent van de ondernemingen uit de Fortune 500-lijst heeft toegezegd mee te werken aan een testprogramma voor de zakelijke software van de iPhone.
Op 11 juli verschijnt de 3G-variant van de iPhone, waarmee ook gebruik kan worden gemaakt van het snellere umts. Dit apparaat heeft ook verbeterde beveiliging, een belangrijk punt voor zakelijke gebruikers en hun ict-afdeling. Ook kan het toestel op afstand worden beheerd.
Ik vermoed dat de iPhone zakelijk gezien ook nooit echt zal doorbreken aangezien voor complexere zakelijke gebruikershandelingen een groter scherm en een “echt” toetsenbord altijd een wens zal blijven zolang huidig gebruik daarin tot de dagelijkse gewenning behoort. Gebruikers naar een nieuw soort interface voor gebruik van toepassingen te verleiden is veel moeilijker dan men in mijn beleving nu inschat, hoe mooi een gadget als de Iphone er dan ook uit mag zien. Een gemiddelde gebruiker valt in de regel dan altijd terug op enkele basishandelingen (zoals Outlook/Agenda synchronisatie) en laat de rest voor wat het is, temeer omdat dit vaak ook de hoofdreden is voor aanschaf van een PDA/GSM met PDA functionaliteit.
Ik denk dat de markt voor mini lichtgewicht notebooks veel meer vruchten zou kunnen afwerpen voor fabrikanten in de zakelijke markt, maar ook in de particuliere als tegenhanger voor de betonblokken die men nu verkoopt en de veel te gewichtige OS variant Vista. Zeker als de prijs van de mini notebook vergelijkbaar is met die van een gemiddeld PDA/GSM toestel, maar dan wel met de voorwaarde dat zo’n mini notebook ook net zo snel opstart als een PDA/GSM toestel, dus met embedded OS.
Het zou Apple kunnen helpen als meerdere telecom providers, maw niet alleen T-Mobile, abonnementen icm de i-phone mogen verkopen.
Het zou meer helpen als de iPhone op open standaarden is gebasseerd m.b.t. de keuze voor vendor als het om volledige IPT-platformen gaat (dus niet nog een of andere ouderwetse pabx met een supportwurgcontract), zodat de rich-media features die in zo’n suite worden aangeboden compatible zijn met de iPhone. Maar Apple kennende, net als MS, zal het lang duren voordat zij zich zullen committen aan de term colloboratie, met anderen.
Mijn steun zal de iPhone niet krijgen, net als MS
wat is een cio ?
En uit onderzoek blijkt ook nog eens dat merendeel van de mensen de uitgebreide functionaliteiten van een GSM toestel niet eens gebruikt. Zie ook http://www.nu.nl/news/1629205/51/Helft_Nederlanders_gebruikt_gadgets_telefoon_niet.html
Dit onderschrijft mijn eerdere stelling omtrent gebruik van Iphone en het hoge “gadget” gehalte van al dit soort apparaten, waarbij men dus terugvalt op basisfunctionaliteit(en), net als bij overige GSM toestellen waar dit het kunnen bellen en sms’en betreft.
Ik zou toch Peter hierin willen tegenspreken. De onderzoeken die zeggen dat de gadgets op GSM toestellen niet worden gebruikt hebben daarin de iPhone niet meegenomen. Cruciaal is juist dat de iPhone een gebruikersvriendelijke interface heeft die het juist makkelijk maakt om ‘gadgets’ te gebruiken. In de praktijk zie je dan ook dat iPhone bezitters veel meer gebruik maken van internet (top mobile browser op het internet) en het is slechts wachten op veelvuldig gebruik van de programma’s die voor de iPhone beschikbaar zijn en komen. T.a.v. zakelijk gebruik is het denk ik vooral gebrek aan innovatie binnen ICT Nederland dat de iPhone nog niet is doorgebroken.
Overigens zie ik in mijn omgeving juist op management niveau het aantal iPhones en Macs toenemen.
Dat de zakelijke gebruiker nu meer de nieuwe 3G iPhone zal kiezen, met als onderliggende reden om daar e-mail en andere zakelijke toepassingen op te gaan gebruiken, lijkt in eerste instantie logisch. Echter, wat we ook hebben gezien bij Blackberry en Windows Mobile gebruikers is dat die prima kunnen werken met een minder snelle gprs verbinding om te e-mailen, mobiel te internetten en specifieke applicaties mee te laten werken.
Ik denk dat grote zakelijke gebruikers minder bekend zijn met de beveiliging van een iPhone en niet direct weten, in een omgeving waar wellicht al Blackberry en Windows Mobile gebruikers actief zijn, hoe ze deze moeten gaan beheren. Ik denk dat als Apple daar op termijn meer aandacht aan gaat spenderen, in relatie tot zeer intuitieve zakelijke applicaties, het een geduchte conncurent van de gevestigde orde kan worden.
Danny Frietman
De belangrijkste factoren om voor zakelijk gebruik een apparaat te kiezen zijn compatibiliteit, beheersbaarheid, form factor en laat ik het maar hanteerbaarheid noemen. Widgets en gadgets zijn leuk maar er kan geen business waarde aan worden toegekend.
De compatibiliteit van de 3G iPhone met de gangbare systemen binnen de zakelijke markt is (nog) niet groot.
Beheersbaarheid, zowel qua security als fysiek, vraagt om aansluiting bij de dominerende kantooromgeving. Omdat Windows Mobile en BlackBerry daarop al uitzonderingen zijn, is het raadzaam het aantal uitzonderingen, dus risico’s, eerder terug brengen dan vergroten.
Qua form factor ben ik inmiddels geswitched van een palmtop naar een UMPC; een keuze die ik veel eerder had moeten maken! Super hanteerbaar, vele Gb’s, alle denkbare aansluitingen en verbindingen, helder scherm, prima toetsenbord en last but not least ‘gewoon’ Vista!
Tenslotte de hanteerbaarheid. Ik propageer de combinatie van maximale functionaliteit op een minimaal aantal apparaten. Bedenk dat het nog steeds super onhandig is om met je agenda ‘aan het oor’ een afspraak te maken. Om ook te voorkomen dat je een wirwar van priegelige draadjes, bionische oren en oplaad apparaten mee moet sjouwen, kies ik dus voor een ‘gewone’ GSM en de inmiddels zeer gewaardeerde UMPC. Op mijn mobiele werkplek dus zeker geen iPhone!
De introductie van de Iphone 3G, die is uitgerust met een sneller mobiel internet, is weliswaar nieuw voor Nederland, maar de ware revolutie voor de Iphone gebruikers is de update naar softwareversie 2.0. Deze update maakt ook de eerste generatie Iphones zeer geschikt voor zakelijk gebruik. Een ruime week na de introductie van de nieuwe software brachten de hackers van het ‘Iphone dev-team’ de eerste publieke unlock-methode naar buiten. Hierdoor kan ook de grote groep Nederlandse gebruikers met een Amerikaanse Iphone over op de nieuwe software.
Het toestel krijgt met 2.0 volledige mobiele Exchange-functionaliteit. Updates voor agenda, contactpersonen en mail worden volautomatisch gepusht naar het toestel, zelfs zonder aanpassingen van de infrastructuur. Ook aan het beheer is gedacht; software updates en op afstand wissen van het toestel moeten zorgen voor veilig gebruik van het ‘speeltje’. Apple zegt op de website zelfs ondersteuning voor ERP-applicaties toe. De hype is er, maar of de Iphone de echte killer business phone wordt valt nog te bezien. De eerste persoonlijke ervaringen met push-mail en het bekijken van Office-documenten zijn in elk geval positief!
Ed Magn�e
innovatie adviseur Nederland BreedbandLand
directeur Alares