Integratie met eBay-veilingen, het weggeven van gratis belminuten naar vaste nummers en de marketingkracht van het moederbedrijf leidt bij eBay's dochter Skype nog niet tot grote stromen nieuwe, betalende klanten.
De klantaanwas ligt onder het beoogde tempo en de omzet per klant ligt iets boven een dubbeltje per maand. eBay betaalde 2,6 miljard dollar voor VoIP-bedrijf en kreeg daar afgelopen kwartaal een omzet van 44 miljoen dollar voor terug.
Dit blijkt uit de financiële cijfers die eBay publiceerde (Pdf-document) over het tweede kwartaal van dit jaar. eBay is gebouwd op drie financiële pijlers: het faciliteren van online handel, betalingen en sinds de overname van Skype ook internettelefonie.
Het faciliteren van handel is nog steeds het belangrijkste fundament. Van de 1,4 miljard dollar omzet in de afgelopen drie maanden was 1 miljard dollar afkomstig uit aanbied- en verkoopcommissies. Dat is een toename van 22 procent in een jaar. Paypal zag over diezelfde periode de omzet stijgen met 39 procent tot 339 miljoen dollar. Skype noteerde een vergelijkbare dubbelcijferige groei, van 26 procent, maar zag de inkomsten niet boven de 44 miljoen dollar uitkomen.
eBay is er veel aan gelegen Skype nauw te vervlechten met zijn handels- en betaaldiensten. Het bedrijf betaalde 2,6 miljard dollar voor een bedrijfseigen VoIP-technologie om de handelingen op het transactiefplatform verder te versoepelen. Gebruikers mogen onderling gratis bellen om zich voor een grote aankoop te oriënteren en Skype moet tevens een middel worden om tegen betaling leads naar webwinkels te genereren. Die plannen komen gestaag uit de verf.
Onlangs bleek dat de Skype-programmeurs Paypals betaalsysteem in het belprogramma verwerken. In hoeverre de Skype-investeringen daadwerkelijk rendement opleveren, valt niet af te leiden uit het kwartaalrapport noch uit de toelichting die de directie daarop gaf.
In de afgelopen drie maanden schreven zich 18 miljoen nieuwe Skypers in, gemiddeld 6 miljoen per maand. Eind juni had het belbedrijf 113 miljoen geregistreerde gebruikers, een kwartaalgroei van 20 procent. Tien miljoen gebruikers van het computerprogramma bevinden zich in de Verenigde Staten. Juist in dát land is eBay het grootst en moet Skype derhalve het meeste profijft opleveren. De gebruikersaantallen blijven in Amerika vooralsnog klein.
Eind 2006 hoopt Skype 200 miljoen geregistreerde gebruikers te hebben. Dat haalt Skype met het huidige groeitempo echter niet. Bij het huidige tempo zal de teller niet boven de 150 miljoen komen. Op ieder gegeven moment zijn er nu circa 6 miljoen Skype-gebruikers online.
Volgens eBay-bazin Meg Whitman gingen er afgelopen 3 maanden 7,1 miljard belminuten over Skypes p2p-netwerk. Dat zijn 80 miljoen minuten per dag. Dat komt, omgerekend, ruwweg neer op 1 minuut per gebruiker per dag. Hoeveel van de ruim 7 miljard minuten naar vaste of mobiele telefoons gaan, maakte het bedrijf niet bekend. Juist aan gesprekken naar buiten het eigen netwerk verdient Skype geld. Bovendien, licht Whitman toe, sturen Skypers dagelijks 30.000 sms'jes naar mobiele telefoons via Skypes netwerk.
De gemiddelde kwataalomzet per Skype-klant steeg van 37,44 cent naar 38,94 dollarcent, een toename van 4 procent over de drie maanden tot eind juni 2006. Skype heeft met 113 miljoen geregistreerde gebruikers een forse voorsprong op telecombedrijven die VoIP-diensten aanbieden.
Maar de eBay-dochter ziet ook concurrentie uit andere hoek ontstaan. Gebruikers van de chatprogramma van Microsoft, Yahoo en Google kunnen eveneens telefoneren via hun chatprogramma, in enkele gevallen ook naar het vaste en mobiele net. Google Talk-gebruikers kunnen enkel met andere Talk-gebruikers bellen via de computer. Genoemde bedrijven houden het aantal bellende chatters voorlopig nog voor zich.