Voor onze jaarlijke Consultancy Guide vroegen we onze Computable-experts waarom je als bedrijf een consultant zou moeten inhuren om je te laten adviseren over een Service Oriented Architecture (SOA). Volgens architect Viktor Grgic van Xebia lijden bedrijven vaak onder het misverstand dat je een ‘SOA krijgt als je een Enterprise Service Bus (ESB) koopt. Een consultant kan een vertaling maken naar de dagelijkse praktijk.’
Wat is het?
De afkorting SOA staat voor Service Oriented Architecture. ‘SOA is een architectuurstijl die het mogelijk maakt om applicatie-functionaliteit te ontsluiten als een verzameling van services die bedrijven gebruiken om hun bedrijfsprocessen flexibel te automatiseren.' Dat zegt technisch directeur Gijsbert in 't Veld van motion10.
Moet ik hierover nadenken?
‘SOA is interessant voor bedrijven die blootstaan aan een dynamische vraag binnen de organisatie, voor grote organisaties die kosten willen besparen en concurrentievoordeel willen behalen, organisaties die geografisch gescheiden zijn, organisaties die werken in een real-time omgeving, of organisaties die in real-time met andere organisaties moeten samenwerken.' Dat zegt chief architect Benelux John DesJardins van Software AG. ‘ Iedere organisatie die het maximale uit de adoptie van SOA wil halen, moet een strategie ontwikkelen. Deze strategie zou de doelen moeten beschrijven waarom men SOA toepast en welke meetbare uitkomsten gebruikt kunnen worden om de voortgang te meten ten aanzien van die doelen.'
‘SOA is ook relevant voor bedrijven die diensten willen aanbieden aan externe partijen (of afnemen van) of die overwegen bedrijfsactiviteiten te gaan verplaatsen.' Dat zegt ict-architect Bauke Teerenstra van Atos Origin. ‘In plaats van koppelingen op maat met diverse partijen kan een SOA service beter zijn.'
Wat valt er te kiezen?
Adviseur Tom Langerhorst van Approach Testing Services: ‘De grootste keuze die gemaakt moet worden in mijn ogen is: wordt de business leidend in dit verander traject of neemt de ict-afdeling die taak op zich. Als deze keuze eenmaal is gemaakt dan pas kun je gaan praten over zaken zoals de selectie van ecosystemen, het granulariteitsniveau van de services, open of closed source, nieuwe processen en procedures of niet.'
‘Organisaties zullen bereid en in staat moeten zijn de informatievoorziening als services te modelleren. Dat betekent dat er binnen de organisatie afspraken gemaakt moeten worden welke afdeling verantwoordelijk is voor welke services. Andere afdelingen zullen dan gebruik moeten gaan maken van de services die deze afdeling aanbiedt en andersom. Pas als er over afdelingen heen een structuur van services gedefinieerd kan worden (die ook geaccepteerd wordt), kan er begonnen worden met het inrichten van een SOA.' Dat zegt manager Kenniscentrum Gert Jan Timmerman van Info Support.
‘De keuze voor de implementatiestrategie is relevant: klein of groot beginnen?' Dat zegt architect Dick Dijkstra van Capgemini. ‘Ik zou gaan voor een klein beginnen en breed uitdragen, omdat op die manier draagvlak ontstaat als snel een succesvolle SOA is neergezet. Door dat draagvlak ontstaat budget voor verdere invoer van SOA. Het is op dat moment raadzaam om bedrijfsbreed een SOA competence center (met juiste bevoegdheden) in te richten om brede invoering te coördineren.'
Wat is daar zo moeilijk aan?
Ordina-partner Art Ligthart: ‘Het spel om integrale veranderingen in de organisatie, bedrijfsprocessen en applicaties door te voeren is niet makkelijk.'
‘SOA wel of niet implementeren is een moeilijke beslissing voor bedrijven omdat ze niet gelijk tastbare voordelen inzien. De efficiëntie en de flexibiliteit die SOA op papier geeft, is pas te bewijzen als bedrijven er zelf achter staan en dus budget vrijgeven om analyses en software selectie uit te voeren. Een consultant kan helpen om een initiële screening te doen en op basis daarvan een roadmap te schetsen.' Dat zegt Massimo Capoccia van Infor.
Bedrijven hebben vaak last van vastgeroeste praktijken met betrekking tot het op één lijn brengen van business en ict. Dat is de ervaring van Viktor Grgic van Xebia. Volgens de architect lijden bedrijven vaak onder het misverstand dat je een ‘SOA krijgt als je een Enterprise Service Bus (ESB) koopt. Een consultant kan een vertaling maken naar de dagelijkse praktijk, projecten begeleiden, een business service-analyse doen, de service lifecycle inrichten, generieke faciliteiten zoals een ESB implementeren, enzovoort.'
Wie geeft hierover advies?
AAC Cosmos
Accenture
Altran
Atos Origin
BT
Caesar
Capgemini/Sogeti
Centric
Ciber
Ctac
Deloitte Consulting
Ernst & Young
Fujitsu
HP
IBM
ICT Automatisering
Imtech ICT
Inter Access
IT Staffing
KPN/Getronics
Logica
Microsoft
NCCW
Ordina
Pecoma
Qurius
Simac
Tata Consultancy Services
Total Specific Solutions
T-Systems
Unisys
VX Company
Selectie adviesbedrijven
Bovenstaande lijst kwam tot stand door aan de veertig grootste adviesbedrijven te vragen over welke ict-deelgebieden zij adviseren.
De selectie van de veertig grootste adviesbedrijven is uitgevoerd door Mazars Berenschot Corporate Finance. Dat gebeurde op basis van omzetgegevens van ict-bedrijven die ict-advisering als hoofdbedrijfsactiviteit hebben. Deze omzetgegevens zijn gehaald uit openbare bronnen.