Bij de keuze voor een erp-systeem verschuift de discussie van de geboden functionaliteit naar de bedrijfsprocessen die het ‘out-of-the-box’ kan ondersteunen. Erp-leveranciers verservicen hun software en leveren procesreferentiemodellen, zodat je in de toekomst geen applicatie meer koopt, maar kant-en-klare end-to-end processen.
Erp in zijn huidige vorm is niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven sinds het zo'n twintig jaar geleden werd geïntroduceerd in een poging om voorheen losse bedrijfsapplicaties te vervangen door één overkoepelend systeem. Nog steeds zijn er organisaties die de overstap naar erp maken om af te komen van hun legacy. Een belangrijke drijfveer hierbij is de wens om meer procesgericht te werken. Erp-systemen kunnen bijdragen aan stroomlijning of standaardisatie van bedrijfsprocessen.
Naarmate standaardisatie van processen belangrijker wordt, zien we ook een beweging naar kant-en-klare configuraties. Er zijn al veel ondernemingen, met name multinationals, die gebruikmaken van een universele procestemplate om een uniforme werkwijze af te dwingen bij alle werkmaatschappijen. Hieraan ten grondslag liggen evenwel nog steeds functionele modules die aan elkaar geknoopt moeten worden om het gewenste proces uit te voeren. Een logische vervolgstap is dat leveranciers van erp-software een proces ‘out-of-the-box' gaan verkopen. Dus geen losse modules meer voor inkoop, verkoop, voorraadbeheer of financiële administratie, maar volledige procesketens zoals 'purchase-to-pay' of 'order-to-cash' die de boventoon voeren. Marktleiders SAP en Oracle spelen hier al op in door referentiemodellen beschikbaar te stellen met een kant-en-klaar procesontwerp en bijbehorende systeemondersteuning. Waar dit nu nog slechts als leidraad dient bij de inrichting, is de inrichting straks volledig voorgekookt.
Deze trend sluit aan bij de bpm- en soa-strategie van erp-leveranciers. De vraag is of erp in zijn huidige vorm blijft bestaan of uiteenvalt in services en als zodanig opgaat in bpm- en soa-platforms als NetWeaver en Fusion. Om hierop voorbereid te zijn doen organisaties er verstandig aan om hun processen goed in kaart te hebben en onder beheer te brengen.
Volgens mij is het inbedden van processen in een ERP-systeem geen aanvulling, maar is het onoverkomenlijk een onderdeel van een ERP-systeem. Elk ERP-systeem zal bepaalde processtappen afdwingen om het systeem werkbaar te maken.
De issue die vooral speelt is de flexibiliteit van de ERP-software; zijn de processen binnen het ERP-systeem algemeen toepasbaar op alle organisaties of kunnen deze processen eenvoudig en flexibel aangepast worden aan de wensen (en eisen) van de organisatie. Want natuurlijk is elke organisatie uniek in zijn soort 😉