De hype op het gebied van service oriented architecture (soa) is voorbij. Daar zijn de Computable-experts het over eens. Maar betekent dat ook dat soa dood is? Daarover verschillen de meningen.
Het soa-expertpanel van Computable is het eens met de bewering dat het wereldwijde enthousiasme voor service oriented architecture afneemt. Analistenbureau Gartner sprak begin november zelfs over een 'dramatische daling van het enthousiasme'. De meningen van de Computable-experts verschillen echter over wat dat in de praktijk betekent.
Volgens Gartner is het aantal ondernemingen dat niet van plan is voor het eerst een soa-project te starten, verdriedubbeld sinds vorig jaar. Michael Widjaja, partner en senior executive bij Accenture, bevestigt deze trend: "De vraag naar soa als onderdeel van een oplossing is nu duidelijker minder dan voorheen."
Volgens Ferry Bijl, business solution architect bij Bijlsoft, is die trend zelfs al een tijdje bezig: "Ik schat in dat soa inderdaad al bijna een jaar geen hype meer is." André de Waal van Zwitserleven ziet zelfs tekenen van soa-allergie: "Everybody hates soa. De term is uitgehold en er ontstaat steeds meer weerstand tegen. Vrijwel elke innovatie is tegenwoordig onderdeel van een soa, danwel gerelateerd aan soa. Consultancy-bedrijven hebben soa-units, vendors maken soa product suites."
‘Soa is doorgebroken’
Ook al is de soa-hype misschien voorbij, dat betekent volgens een aantal experts niet dat soa voorbij is. Art Ligthart, partner bij Ordina: "Je kunt gerust stellen dat de soa-hype over zijn hoogtepunt heen is, maar ik deel de conclusie dat bedrijven soa hebben afgeschreven totaal niet."
"Integendeel: mijn stelling is dat soa juist definitief is doorgebroken", vervolgt Ligthart. "Aan de technologiekant zijn de standaarden al aan een tweede of derde release bezig, worden ze door alle leveranciers in hun softwareproducten en (erp-)applicaties verwerkt en zien we dat de enterprise service bus al aan het opschuiven is richting een geïntegreerd serviceplatform. Soa als architectuurstijl en de bijbehorende standaarden en technologie hebben dus een plaatsje gekregen in het totale palet aan architectuurstijlen en oplossingsmogelijkheden."
Raymond Braakhekke van Deloitte is het daarmee eens: "Als ik om me heen kijk bij de diverse organisaties, dan is soa absoluut het meest gebruikte architectuurpatroon, dat ook nog eens steeds beter wordt ondersteund door producten in de markt. In mijn ogen is de soa-hype dus niet voorbij, maar is soa verankerd in de huidige ict-wereld."
Denken in diensten
Een aantal experts denkt dat organisaties bovendien veel hebben geleerd van het soa-gedachtengoed.
Mendel Koerts, principal consultant bij Capgemini: "De gedachte achter soa, ‘denken in diensten', beklijft bij veel organisaties. Na aanvankelijke desillusies krijgen organisaties het juiste gevoel in de vingers, de ene organisatie eerder dan de andere. Alle begin is moeilijk, nietwaar." Peter Hermans van Valcre: "De trend naar service-orientatie en het vormgeven van processen via business process management (bpm) gaan onmiskenbaar verder."
Frank Kroon, it-architect bij HP: "De concrete invulling van het concept 'it als service' wordt steeds duidelijker. Daarmee is soa nu realiseerbaar geworden, maar hebben we tevens geleerd dat het niet een panacee is voor alle uitdagingen die we op het gebied van ict-dienstverlening hebben."
Gartner: SOA-hype is voorbij
Gartners beweert dat de soa-hype voorbij is. Die conclusie baseert het onderzoeksbureau op de uitkomsten van een vragenlijst die verspreid is onder tweehonderd grote ondernemingen en op gesprekken met klanten.
Daniel Sholler, hoofd onderzoek bij het analistenbureau: "Vanaf het begin van 2008 zien we een dramatische daling in het aantal organisaties dat van plan is voor het eerst een soa-project te starten."
Soa wordt niet meer gezien als "iets dat uiteindelijk essentieel is voor elke organisatie". In plaats daarvan "hebben veel organisaties soa geëvalueerd en besloten er geen tijd en inspanning meer in te investeren." Volgens Gartner is dat "typisch voor een techniek die net het ‘dal van de teleurstelling' heeft doorlopen", zoals Gartners hypecyclus die beschrijft.