Het gebruik van Service Oriented Archicture (soa) is in Europa volgens marktonderzoeker Gartner erg hoog. Wereldwijd neemt het enthousiasme voor soa echter af. Bedrijven zien geen business case en missen bovendien vaardigheden en kennis op het gebied van soa.
Zeventig procent van de Europese ondernemingen heeft een soa-project lopen. Dat zegt analistenbureau Gartner, op basis van wereldwijd onderzoek onder tweehonderd ondernemingen met meer dan duizend werknemers, tussen mei en juli 2008.
De Europese cijfers staan in schril contrast tot die in de rest van de wereld. Op wereldwijd niveau daalt het enthousiasme voor soa. Gartner spreekt zelfs van een ‘dramatische daling'.
Groei stopt
Het aantal ondernemingen dat soa-projecten heeft lopen, ligt wereldwijd op drieenvijftig procent. Desondanks ziet Gartner de toekomst van soa negatief in, omdat het aantal grote ondernemingen dat geen Service Oriented Architecture (soa) wil doorvoeren wereldwijd verdriedubbeld is in vergelijking met een jaar geleden.
Achttien procent van de ondernemingen heeft geen plannen om een soa door te voeren. Een jaar geleden was dat nog zes procent. Dat geldt niet voor Europa: daar is het aantal ondernemingen dat geen plannen heeft om een soa in te voeren ‘miniem'.
Een kwart van de wereldwijde ondernemingen wil wel – voor het eerst – beginnen met een soa-project. Een jaar geleden was dat nog drieenvijftig procent.
Geen business case
Volgens Daniel Sholler, hoofd onderzoek bij het analistenbureau, zijn soa-naïeve ondernemingen op hun hoede. Ze zien geen duidelijke business case voor het invoeren van een soa.
Sholler: "Naarmate meer organisaties ervaring krijgen met de werkelijke inspanningen en kosten die nodig zijn om een soa te gebruiken, en de voordelen die ze ervoor terug krijgen, ontstaat een gezondere basis voor het maken van zakelijke beslissingen over het al dan niet najagen van een soa. Het resultaat daarvan is dat de ‘late adopters' […] voorzichtiger zijn."
Geen vaardigheden
Volgens Sholler hebben deze ondernemingen gelijk. Daarin speelt ook mee dat het moeilijk is om ontwikkelaars te vinden die zowel verstand hebben van legacy applicaties als van ‘moderne programmeeromgevingen' (zoals Java, MS .NET) en dynamische programmeertalen (Perl, Python, PHP en Ruby).
Sholler: "Op basis van veel gesprekken met klanten heb ik geleerd dat er veel verwarring bestaat over hoe je een business case voor soa moet bouwen. En zelfs als die business case bestaat, dan nog zijn de benodigde vaardigheden meestal niet in huis. De kosten en inspanningen om die te ontwikkelen of buitenshuis in te kopen, schrikken ondernemingen vaak af."
Een goede business case opzetten voor een service oriented architecture is inderdaad lastig. Vaak zijn de voordelen moeilijk in geld uit te drukken en komt het neer op de overtuigingskracht. Daar komt bij dat de implementatie vaak erg ‘heavy’ wordt doordat een soa alles lijkt te raken.
Pragmatisme lijkt het advies voor het implementeren van een soa. Toch blijft het goed dat dergelijke vernieuwingen goed opgepakt worden in Europa.
@Ben
Logisch toch. SOA is in feite het goed opzetten/inrichten van IT, goed programmeren. Alleen de gebruiker, voor wie de IT-infrastructuur toch bedoeld is, heeft er geen echt voordeel van. Hoogstens indirect: “het kan op termijn makkelijker aangepast worden”. En dat is geen business case, kan het ook niet zijn. SOA is en blijft een IT feestje.
Los van de Business Case discussie (zie ook de discussie april 2008) vergt SOA Visie, Commitment (silo overschrijdend), Doorzettingsvermogen, Geld (veel) en een hele Lange Adem.
Ik vergelijk het met het wijzigen van een stadsplanning (de tram in Amsterdam is maar een kleine wijziging). Het doorvoeren van een architectuur wijziging in een bestaande omgeving, hoe goed gepland en gefaseerd ook, zorgt voor flink wat overlast voordat de baten zichtbaar worden. De beoogde doelen (agility en re-use) zijn voorbehouden aan de volgende generatie managers terwijl de zittende en verantwoordelijke managers te maken krijgen met risico, budgetoverschrijding, overlast, en verwachtingen die niet snel genoeg waargemaakt kunnen worden.
Zie hier, 1 van de redenen waarom SOA zijn verwachting niet waarmaakt (niet de techniek maar de mens).
Een andere reden voor teleurstelling is omdat SOA gelijk staat aan producten en deze producten hun beloften niet kunnen invullen. Dit met dank aan hun mega marketing budgetten en sponsorship van o.a. Gartner.