Soa komt niet zo snel van de grond als de softwarevendors hadden gehoopt en het kan nog wel een jaar of drie duren. Niet alleen vanwege scepsis of de angst om als too early adopter aan een hype mee te doen, maar vooral omdat het soa-concept te technisch is.
Een techneut kun je nog wel uitleggen wat soa is en wat het voor de ict-organisatie kan betekenen. Maar leg het maar eens uit aan iemand uit de business… Jazeker, de soa-adaptatie bottleneck ligt bij de business. Daar is immers niemand te vinden die zijn handtekening wil zetten onder een implementatiecontract van een miljoen euro dat geen keiharde garanties geeft over de opbrengsten en die zogenaamde agility. En helaas, die garanties zijn er nu eenmaal niet. Een effect dat deze bottleneck nog eens versterkt is dat sommige soa-initiatieven, die door de ict-afdeling van andere bedrijven werden gestart, jammerlijk zijn mislukt.
Of het nu aan veranderende prioriteiten, te weinig commitment vanuit de business of een teveel aan hooi op de vork te wijten is, doet er niet toe. Wat belangrijk is, is dat daarmee 'bewezen wordt' dat je maar beter niets met soa te maken kunt hebben. Het is veiliger om anderen de kastanjes uit het vuur te laten halen.
Soa is net een groep provo's. In het begin wil je er niet bij horen, want tegen de tijd dat de hele maatschappij erdoor veranderd zou kunnen zijn, werk je toch al ergens anders of ben je met pensioen. Zeg nu zelf: als je directeur van een business line was met een bonusplan met de looptijd van één jaar, zou jij dan aan soa beginnen?
Toch is er een aantal organisaties wél in geslaagd om een sucessvolle, omvangrijke soa-implementatie te realiseren. British Airways, Vodafone, Lufthansa Cargo en Volkswagen Financial Services leren ons dat om succevol te zijn op het volgende gelet moet worden:
* Een soa-implementatie volgt een evolutie en niet een revolutie (big bang-scenario's of volledig uitgekristalliseerde soll-scenario's zijn dodelijk).
* Zonder soa-governance is hergebruik beperkt en ontstaat vanaf dag één een gebrek aan overzicht.
* Zonder een soa center of excellence zal de organisatie onverstoorbaar verder gaan met
niet soa-dingen.
* Een onbedachtzaam aangeschafte enterprise service bus (esb) is als een bypass-operatie met random gekozen materialen. Soms gaat het goed…
Maar met dit lijstje in de hand vindt je nog geen business unit die een 'budget voor soa' heeft. Dus hoe kom je dan aan funding voor een serieus project? Het antwoord is: ga op zoek naar brand! Geen uitslaande brand van systemen die gisteren al iets moesten doen dat volgende week pas gerealiseerd kan zijn (als je alles kort door de bocht doet). Nee, je kunt beter op zoek gaan naar een smeulend vuurtje, dat straks een uitslaande brand kan worden. En de business blijkt erg gevoelig voor goeie oplossingen die zo'n brand kunnen voorkomen, vooral als de mogelijke (financiële) omvang van het toekomstige vuur nog eens wordt benadrukt. Opeens is er een budget. Niet voor soa natuurlijk, maar voor het oplossen van het probleem. En jij als architect of ict-professional, jij gebruikt gewoon de modernste technologie om dit belangrijke probleem op te lossen…
Stel je voor dat je staat op de rand van een brandend olieboorplatform. Achter je een allesverzengende vuurzee. Voor je een gapende afgrond, waar in de diepte brandende olie drijft op de zee. Blijf je staan met de zekerheid levend te verbranden of waag je de sprong in het diepe, met een kans om het overleven? Keuzes, die je liever voorkomt (lijkt mij). Vraagstukken rond ‘sourcing’ kunnen ook uitmonden in dergelijke drama’s. Waar laat ik bepaalde bedrijfsfuncties daadwerkelijk uitvoeren: binnen of buiten mijn organisaties, in eigen land of elders in de wereld? Capgemini heeft bijvoorbeeld delen van haar financiele administratie in Polen belegd en het beheer van het wagenpark bij meerdere autoleasebedrijven. Bijzonder mooie aangrijpingspunten om ‘denken in diensten’ vanuit de business door te trekken naar IT, want het succes van deze samenwerkingsvormen staat of valt met de ondersteuning ervan door IT. En nee, dat betekent niet meteen ESB.