Ook alle lokale patiëntendossiers en medicatiedossiers zijn op dit moment illegaal. Dat concludeert CDA-Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt. Hij baseert zijn stelling op een zienswijze van het College bescherming persoonsgegevens (CBP). Dat college stelt dat patiënten uitdrukkelijk toestemming moeten verlenen voor verwerking van hun gegevens bij een eventuele landelijke doorstart van het elektronisch patiëntendossier (epd). Omtzigt wil van minister Schippers weten welke gegevensuitwisseling de minister wettelijk gaat toestaan.
In een 'zienswijze' geeft toezichthouder CBP weer hoe het recht uitgelegd moet worden. In het geval van een landelijke doorstart van het elektronisch patiëntendossier (epd) stelt het college dat patiënten daarvoor uitdrukkelijk toestemming moet worden gevraagd.
Illegaal
Volgens CDA-Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt heeft de zienswijze van het CBP echter nog een consequentie: ook regionale epd's zijn illegaal. Het Tweede Kamerlid wil zo snel mogelijk opheldering van de minister over deze lokale gegevensuitwisseling. Die lokale uitwisseling vindt hij wenselijk, 'mits aan privacy- en beveiligingseisen is voldaan'. 'Wat voor een soort gegevensuitwisseling bent u van plan wettelijk toe te staan?', vraagt hij de minister.
'Een vereniging van zorgaanbieders voor zorginformatie-uitwisseling mag niet zomaar gegevens uitwisselen zonder voorafgaande toestemming. Dat is illegaal', schrijft Omtzigt. 'Dat heeft forse gevolgen voor een eventuele doorstart. Maar het gaat nog één stap verder: regionale dossiers, die zorgen voor uitwisseling tussen huisartsen en huisartsenpost, tussen huisarts en apotheek en tussen huisarts en ziekenhuis zijn ook heel vaak zo vormgegeven. De zienswijze van het CBP lijkt dus te zeggen dat ook die gegevensuitwisseling helemaal niet mag volgens de wet.'
Doorstart epd
De Eerste Kamer blokkeerde op 5 april 2011 de invoering van het epd. Daardoor is het voor zorgverleners niet meer verplicht zich aan te sluiten bij het Landelijk Schakelpunt (LSP). Vrijwillige aansluiting mag echter wel, zo bepaalde VVD-minister Edith Schippers. Ze vroeg Nictiz, het Nationaal ICT-instituut in de Zorg, om te onderzoeken of het LSP ook kan blijven bestaan zonder overheidssteun. Nictiz beheert en ondersteunt het LSP. In de tussentijd blijft het LSP beschikbaar voor informatie-uitwisseling over patiënten.
Verschillende medische beroepsvereningen dringen sindsdien aan op het instandhouden en verder verbeteren van het LSP. Zo kondigde apothekersorganisatie KNMP in april 2011 aan met andere medische beroepsverenigingen om de tafel te willen gaan zitten om de huidige infrastructuur voor de uitwisseling van patiëntgegevens in stand te houden en te verbeteren. Ook de Vereniging van Organisaties voor ICT in de Zorg (OIZ) heeft aangekondigd standaarden voor informatie-uitwisseling te willen waarborgen en doorontwikkelen.
Niet alleen zijn lokale EPD-oplossingen net zo illegaal als het landelijk EPD. De lokale oplossingen zijn vaak nog minder veilig dan de landelijke variant. In de landelijke variant worden (zij het steekproefsgewijze) formele schouwingen verricht ten aanzien van de beveiliging. Er kan dan worden gesproken van Goed Beheerde Zorgsystemen. Ten aanzien van de lokale oplossingen ontbreekt dit volledig.
Al met al zijn we nu verder van huis. Touwtrekken in plaats van het verbeteren van de beveiliging.
Enkele decennia geleden wisselden medici gegevens uit door telefoontjes, onduidelijke briefjes, halfslachtige en onvolledige informatie. Meestal werden alle onderzoeken overal maar weer opnieuw gedaan. Zestig keer bloedprikken voor dezelfde test.
Mijn vraag : Het EPD is volledig en betrouwbaar. Beoefenaars in de Gezondheidszorg die er niets te zoeken hebben kunnen dat deel van het EPD niet inzien. Is dat niet veel beter dan de kostengenererende en onvolledige info die we hadden en die in potentie nog gevaarlijk was ook.
Laten we vooral oppassen dat we het paard niet weer eens achter de juridische wagen spannen. Met de snelle uitwisseling van gegevens tussen huisarten, huisartsenposten, ziekenhuizen en apotheken kunnen fouten en medische missers voorkomen worden; als we dat wegens juridische haarkloverij weer gaan terugdraaien, zijn we verder van huis dan ooit. Als er per patiënt expliciete toestemming moet komen, regel dàt dan en geef de systemen die er zijn zolang dispensatie met een bepaalde deadline.
Waarom moet ik hierbij toch steeds aan stemcomputers en rode potloden denken?
Het is een typisch voorbeeld van aan een dood paard trekken.
What about NO you don’t get?
@Rob,
medische missers en fouten kunnen ook veel grotere gevolgen krijgen door incorrecte informatie in niet gecontroleerde EPD’s. Het is namelijk ondoorzichtig welke informatie van een cliënt nou in al die lokale systemen is opgeslagen. Ga je ze koppelen en wordt ergens een fout gemaakt, dan werkt die ook naar alle andere partijen in het traject meteen door.