Het bedieningssysteem van de Ketelbrug heeft een extra beveiligingsmodule gekregen. Het gaat om een combinatie van hardware en software die als een schil om de bestaande besturingsmodule is gebouwd. Dat zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. De ketelbrug ging op 4 oktober 2009 open terwijl de slagbomen open waren en de lichten op groen stonden. Hierdoor raakten vier automobilisten gewond.
Het is nog onduidelijk waardoor de oude bedieningsmodule, die eveneens bestaat uit een combinatie van hardware en software verzuimde te controleren of de slagbomen dicht waren en de stoplichten op rood stonden. De politie van Flevoland onderzoekt dat momenteel nog.
Extra bedieningsmodule
'Aan het bestaande bedieningssysteem van de Ketelbrug is feitelijk niets veranderd. Maar er is een extra bedieningsmodule ingebouwd', zo zegt de woordvoerder van Rijkswaterstaat.
'De nieuwe veiligheidsmodule controleert als het sein 'brugklep open' wordt gegeven, of er bijvoorbeeld voldaan is aan de voorwaarden 'voorwaarschuwingslichten aan', stoplichten aan, en slagbomen neer'. Wanneer aan deze veiligheidsvoorwaarden niet is voldaan, dus als de voorwaarschuwingslichten uit zijn, de stoplichten niet aan staan of de slagbomen omhoog zijn, dan zorgt de nieuwe veiligheidschil ervoor dat de brug niet open kan. '
Vervanging huidige bedieningsmodule
De belangrijkste reden dat Rijkswaterstaat kiest om de huidige bedieningsmodule voorlopig te behouden is volgens de woordvoerder dat de dienst het wegverkeer en de waterweg open wil houden. 'Vervanging van de module kost ongelofelijk veel tijd.' Op termijn van een aantal jaren is het wel de bedoeling de huidige bedieningsmodule te vervangen.
De extra bedieningsmodule is toegevoegd tijdens onderhoudswerkzaamheden in het weekend van 13 en 14 maart. Dat weekend is bovendien het wegdek verstevigd zodat de brug meer en zwaarder vrachtverkeer aankan.
Tekenend voor Nederland hedentendage, niemand weet iets, iedereen doet maar wat, maar nadenken……….nee.Wat kan die uitzendkracht er nu aan doen, de ontwerpers van het systeem / software zijn de eikels.
Basis van dit verhaal , het mag niks kosten.
@ AdhD
Helemaal met je eens.
ICT’ers hebben in Nederland de macht overgenomen en denken alwetend te zijn.
De managers luisteren niet meer naar de werkvloer.
Om te zorgen dat de klep niet opengaat als de bomen niet gesloten zijn kost dat het volgende:
1 relais per slagboom, zeg 8 bomen =8 relais
Wat bedradingssnoer en klein materiaal.
1 sleutelschakelaar om de brug toch open te krijgen als er een storing is aan een slagboom.
Als ik mij druk maak 8 uur werk.
Voor 1000 Euro is deze brug veilig.
Oh ja, de sleutel van die sleutelschakelaar mag dus niet in het bezit zijn van de brugwachter maar moet bij de TD liggen.
Met verbazing zat ik net het artikel “Softwarefout veroorzaakte ongeluk op de Ketelbrug” te lezen.
Software fout?
Het betreft hier een ontwerp fout. Een noodbediening mag nooit in de software zitten. De brug dient elektrisch beveiligd te zijn. Eindcontact “Slagboom dicht” en aansturing “Verkeerslicht rood” elektrisch opnemen in de aansturing “Brug open” en klaar ben je.
Ik snap niet hoe dit kan gebeuren, maar zeker niet dat je dan een artikel plaatst en de software/ bediening de schuld geeft.
@Erwin, je moet wel een noodbedrijf en een noodhandbedrijf uit elkaar houden. Daar hebben sommige managers bij waterstaat ook al problemen mee. En daardoor ontstaan regelmatig (bijna) ongelukken.
@Pieter, bij een kleine verkeersbrug is jouw oplossing een leuk begin, maar bij de Ketelbrug totaal onvoldoende. Het gaat niet om een modelbaanbruggetje. Bij RWS maakt men fouten, maar achterlijk is men bepaald niet.
@ICT’er,
De Merwedebrug tussen Papendrecht en Dordrecht is toch geen klein bruggetje. Is een kopie van de van Brienenoordbrug. Op de Merwedebrug zit de beveiliging zoals ik heb omschreven. Maar zoals ik al schreef, ICT’ers denken alwetend te zijn.
Een brug is in feite besturingstechnisch heel eenvoudig. Daar heb je geen PLC’s en software voor nodig.
S.v.p. niet persoonlijk aantrekken
@Pieter, niet elke brug wordt aangestuurd zo als jij hierboven beschreven hebt. Je hebt de Trabant en de Prius. Met beiden kan je van A naar B rijden en toch is het net ietsjes anders. Met bruggen is het net zo, maar misschien merk je dat alleen op als je ICT-er bent.
Voor een brug Sovjetstijl heb je inderdaad geen PLC’s met software nodig. Maar ze zijn wel erg handig voor geïntegreerde afstandsbediening door een verkeersmanagementcentrale zonder tig aparte bedieningspanelen voor bruggen, slagbomen, verkeerslichten, radars, videobewaking, intercoms, telefonie, enzovoorts. Zeker al je wilt werken met een bedieningsproces dat niet alleen veilig is, weinig mankracht kost, maar ook vriendelijk is voor het weg- en vaarverkeer i.v.m. de economische schade door wachttijden. Daarom zet men steeds meer SCADA’s in met visualisatie en touchscreens en is de bediening steeds meer ingepland met behulp van regelscenario’s op basis van verkeersmeetgegevens.
De Merwedebrug ken ik goed. Die ligt niet op mijn favoriete route. Ondanks het beperkte aantal draaiingen per week, zijn er bijna dagelijks files van al gauw 20-45 minuten. Ik weet niet of de Merwedebrug door VMC-ZWN te bedienen is. Misschien gaat de (uitzendkracht) brugwachter nog op afroep naar die brug en werkt die man/vrouw nog met een papieren logboek. Maar of die brug nog PLC-vrij is?
Pieter, weet jij daar als brugschakeldeskundige wat meer van af?
Bij RWS willen ze alle drukke bruggen en tunnels managen door verkeersmanagementcentrales en die centrales op den duur systeemtechnisch aan elkaar koppelen. Dus als de Merwedebrug de komende jaren vervangen wordt, dan zal de normale bediening ervan beslist wel wat geavanceerder van opzet zijn dan jouw snoertjes en schakelaars en relais-tjes. (Ook al zijn die voor de noodhandbediening nog steeds heel erg nuttig door hun simpelheid en robuustheid!)