De toenemende angst voor virussen op smartphones is ongegrond, zegt G Data. De leverancier van beveiligingssoftware vermoedt dat berichten over een virusgolf marketingtrucs zijn.
Mensen maken zich onterecht druk over een vermeende virusgolf die is gericht op smartphones. Dat zeggen analisten van het G Data Security Lab. Volgens hen is de berichtgeving over een toenemend aantal virussen voor slimme telefoons slechts een marketingtruc van antivirusproducenten.
G Data zegt in de gehele maand januari 2008 zes nieuwe malwaresoorten voor smartphones te hebben ontdekt. In de twee jaar daarvoor zijn in totaal een kleine honderd stuks gesignaleerd. Hieruit concludeert de leverancier van beveiligingssoftware dat smartphones voor cybercriminelen oninteressant zijn omdat er geen daadwerkelijk financieel voordeel te behalen zou zijn.
Acht per kwartier
Ter vergelijking vermelden de analisten dat het lab in dezelfde maand januari ruim 65.000 nieuwe bedreigingen vond voor Windows, ofwel acht per kwartier. De verspreiding van malware via smartphones is lastiger, kost meer tijd en loont daarom niet.
Antivirusproducenten camoufleren volgens G Data het daadwerkelijke malwarerisico voor slimme telefoons. "Door ‘horrorverhalen’ te verspreiden wordt de consument vooral bang gemaakt, met als enige doel meer antivirusproducten te kunnen verkopen."