De belofte van SaaS (software as a service) is dat het flexibeler én goedkoper gebruik van software mogelijk maakt. Microsoft zet serieuze stappen op weg naar SaaS, maar zegt dat het kostenargument niet altijd opgaat.
Microsoft onthulde gisteren vergaande plannen om zijn belangrijkste producten als online-dienst aan te bieden vanuit zijn datacenters. De softwareproducent wil enerzijds serverapplicaties als Exchange en Sharepoint Server aanbieden in SaaS-vorm (software as a services), en anderzijds clientapplicaties als Office. Directeur Chris Capossela van de Microsoft-divisie voor kantoorsoftware benadrukt echter dat SaaS niet per se goedkoper is dan reguliere software-aanschaf.
Licentie
"Bij het ouderwetse licentiemodel hoef je maar één keer te betalen en ben je voor altijd eigenaar van de software", aldus de Microsoft-manager. Strikt genomen heb je dan een gebruiksrecht op de software, maar dat vervalt niet als de leverancier met een nieuwe versie komt of de ondersteuning voor de oude versie schrapt. Microsoft heeft enkele jaren terug al een abonemmentsmodel geïntroduceerd waarbij klanten voor een vast bedrag tijdens de looptijd van het contract recht hebben op alle software, inclusief nieuwe versies.
Capossela zegt wel dat over tien jaar de helft van Microsofts software online staat. Hij meent dat over vijf jaar al de helft van de Exchange-gebruikers de online-uitvoering gebruikt. De leverancier mikt hiermee vooral op middelgrote en kleine bedrijven die zelf een kleine of geen ict-afdeling hebben.
Coca Cola
Een van de grote, niet aan twijfel onderhevige, voordelen van SaaS is namelijk dat het beheerkosten scheelt. Dat is immers voor rekening van de aanbieder (hoster). De Coca Cola Company is alvast gezwicht voor SaaS, van Microsoft. Het frisdrankconcern doet de IBM-software die het zelf draait de deur uit ten gunste van het online-aanbod van Microsoft.
Het gaat om communicatie-, kantoor- en samenwerkingssoftware: Exchange, Office en Sharepoint. Tegen eind mei moeten 20.000 van de 75.000 werknemers al over zijn naar de Online Services van de Office-producent. Cio Esat Sezer van Coca Cola zegt dat het zelf draaien en beheer van dergelijke software geen onderscheidend vermogen is voor het bedrijf en dus geen concurrentievoordeel oplevert. Efficiënte online-samenwerking biedt dat wel, aldus de frisdrankenfabrikant.